Det er ikke særlig sjovt at shoppe som kvinde, hvis ikke man kan finde noget tøj i de rette størrelser.
Det er nemlig langt fra alle tøjbutikker, der fører størrelser, som passer til helt almindelige kvinder.
Oplevelsen af at stå i prøverummet og fortvivlet forsøge at hive bukserne op over lårene er pinlig og unødvendig, og det var præcis det, som 19-årige Martine Halvorsen oplevede, skriver hun på sin blog.
- Kære Zara, du gør det svært for mig, fordi meget af det, som du har at tilbyde, ikke passer mig. Det passer ikke, til trods for, at jeg bruger de størrelser, som du oprindeligt tilbyder. Jeg bliver træt, jeg bliver vred, og jeg bliver desperat, skriver norske Martine Halvorsen på bloggen, hvor hun har delt to billeder fra prøverummet.
Foto: Martine Halvorsen
Martine Halvorsen mener ikke, at tøjkæden kan være bekendt at ekskludere sine kunder på denne måde, da kvinderne ikke har mange muligheder, når det kommer til shopping.
- Jeg synes, det er en skam, at de udelukker sådan en stor gruppe af mennesker. For det er præcis, hvad der bliver gjort. Men jeg vil ikke høre argumentet, at jeg bare kan gå et andet sted hen og finde mit tøj. For jeg kan ikke altid se bort fra det og finde noget andet, skriver Martine Halvorsen.
Tøjkæden er tidligere i år blevet kritiseret for at slå plat på den seneste tids body positive trend, hvor kvinder opfordrer hinanden til at holde af deres egen krop og former.
‘Love your curves' som butikskæden tidligere på året brugte som slogan i forbindelse med en kampagne, er nemlig faldet for døve ører for mange kunder, som ikke kunne genkende deres egne former i kampagnen, hvor åleslanke modeller bar kædens tøj.
Men Zara er ikke den eneste tøjkæde, der er blevet kritiseret for sine størrelser. Svenske H&M har også fået kritik fra flere unge kvinder.
I slutningen af maj gik britiske Lowri Byrnes Facebook-opslag for eksempel viralt, da hun delte billeder fra et prøverum, hvor hun bar en af tøjkædens kjoler. Den 22-årige kvinde bruger normalt en størrelse 40, men måtte i dette tilfælde klemme sig ned i en størrelse 44.
Det fik hende til at råbe H&M op i håb om, at de ville revidere deres størrelser og tage højde for, hvordan den slags oplevelser kunne påvirke kvinders selvopfattelse.
Ruth Clemens skrev også en vred hilsen til H&M, da hun blev mødt af dette syn i prøverummet.