Vagtlægen

webmaster

248 uger siden

|

14/02/2020
Indland
Vagtlægen
Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Hvornår skal du ringe til vagtlægen, og hvilke ting må du spørge om?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Når din læge lukker døre og telefoner, og du kan mærke, at du eller en af dine nærmeste ikke er raske har du mulighed for at ringe til vagtlægen i mange situationer, men ikke alle.

Vagtlægen åbner kl. 16.00 og holder åbent helt frem til kl. 08.00, så får du brug for at tale med en læge uden for normale åbningstider, er der altså mulighed for det, men det er ikke alt, som du kan gå til vagtlægen med.

Vægtlægens opgave er at vurdere, hvilket tiltag der skal til ud fra de symptomer, som du beskriver via dit telefonopkald, og derfor kan det være en god idé at være ordentligt forberedt, inden du ringer, så du ikke kommer til spilde din egen eller lægens tid på ting, som ikke ligger inden for vagtlægens beføjelser.

Vagtlægen

Vagtlægen træder til i de tidsrum, hvor du ikke kan få fat på din egen læge, fordi det er uden for almindelig åbningstid. Det er gratis at ringe, udover almindelige telefontakst, men det betyder ikke, at du blot kan ringe helt ukritisk.

Vagtlægen hjælper dig til at finde ud af, hvad det næste skridt er, og det kan være alt fra, at du skal kontakte egen læge, skal opsøge lægevagten eller måske direkte på skadestuen. 

Det er altså ikke deres opgave at forny dine recepter eller besvare spørgsmål omkring medicin, der fås i håndkøb og den slags, og der koster samfundet penge, hver gang nogen ringer omkring sådanne forhold - også selvom lægen afviser at hjælpe personen i den anden ende af linjen.

Du skal dog altid ringe til vagtlægen, hvis den person henvendelsen drejer sig om:

  • Virker konfus eller forvirret 
  • Har svært ved at trække vejret
  • Er svær at komme i kontakt med

Situationer som du kan se, er akutte, for eksempel hvor en person ikke trækker vejret eller er faldet om, skal du have fat i en ambulance og ikke sidde i køen til lægevagten.

Forberedelse inden du ringer til lægevagten

Som udgangspunkt skal du huske, at vagtlægen er til nødsituationer i bogstavelig forstand. Ting der kan vente til din egen læge åbner, skal vente til den efterfølgende hverdag kl. 8.00, så start med at stille dig selv disse spørgsmål:

  1. Hvor akut er situationen? (Er der mulighed for, at du skal have en læge skal kigge på dig fysisk eller at du skal på hospitalet inden for de næste par timer?)
  2. Kan du få svar andre steder? (Du kan for eksempel google spørgsmål omkring håndkøbsmedicin)

Hvis dit problem ikke kan løses uden hjælp fra vagtlægen, skal du dels være forberedt på, at der kan være en del ventetid, og at du skal have alle de informationer som lægen kan få brug for klar fra start.

Det vil sige, at du skal:

  • have CPR-nummeret på den person, som opkaldet drejer sig om klar. 
  • vide, hvilken medicin personen får, hvis de får nogle former for medicin.
  • kende temperaturen på personen, hvis der er mulighed for feber.

Vagtlægen skal altså ikke løse dit problem nu og her, men finde ud af hvilke skridt der er hensigtsmæssige, så du kommer hen det rigtige sted efterfølgende.

Næste skridt efter vagtlægen 

Vagtlægen kan vælge at sende dig/personen videre på skadestuen, hvis tilstanden er akut nok, men det er vigtigt, at du ikke bare tager derud, uden at vagtlægen har sagt god for det.

Du skal som tidligere nævnt skelne mellem situationer, hvor tilstanden er så akut, at du ikke kan vente i en kø hos lægevagten, fordi der kan være tale om livstruende sygdom, og ting som lægevagten skal tage stilling til om, hvorvidt det kan vente til din egen læge åbner.

Er der tale om et udslæt og ingen feber, vil det for eksempel typisk kunne vente til dagen derpå, men er der tale om udslæt og høj feber, kan det betyde, at man skal en tur inden om hospitalet.

Telefonnummer til vagtlægen

Telefonnummeret til vagtlægen er forskelligt alt efter, hvor i landet du befinder dig.

Her kan du se, hvilket nummer du skal bruge, når du har brug for vagtlægen i en specifik region.

Region Hovedstaden: 1813

Region Sjælland: 70150700

Region Syddanmark: 70110707

Ærø: 63523090

Region Midtjylland: 70113131

Region Nordjylland: 70150300

Numrene gælder i sagens natur kun, når du befinder dig i Danmark. Er du er i udlandet, skal du kontakte det lokale sundhedssystem. Derfor skal du altid huske det blå EU-sygesikringskort, hvis du er i et europæisk land eller de lokale myndigheder, hvis du er uden for EU.