Når kendte ansigter fra sociale medier promoverer skønhedsprodukter, stoler mange forbrugere på deres anbefalinger.
Men hvad sker der, når de samme personer også benytter sig af kosmetiske behandlinger?
Dette spørgsmål har nu ført til en ophedet debat omkring troværdigheden af influencers, der reklamerer for kollagenpulver og andre skønhedsprodukter.
Flere kendte danske influencers, herunder Mascha Vang, Christiane Schaumburg-Müller, Lisbeth Østergaard og Irina Olsen, har offentligt anbefalet Oslo Skin Labs kollagenpulver som en løsning mod rynker.
Samtidig har de dog også været åbne om deres brug af kosmetiske behandlinger, hvilket rejser spørgsmål om, hvorvidt deres påstande om kollagenpulverets effektivitet er troværdige.
Sådan skriver Jyllandsposten ifølge B.T.
Eksperter har nu udtrykt skepsis over for disse influencernes reklamer.
Flere langer ud efter influencerne
Andrea Heinz, lektor ved Institut for Farmaci på Københavns Universitet, understreger, at kosmetiske indgreb har en umiddelbar og langvarig effekt, som kollagenpulveret ikke kan konkurrere med.
"Selv hvis kollagen havde en effekt, ville man ikke kunne se det på disse personer," siger Andrea Heinz og påpeger, at der mangler direkte videnskabelige beviser for, at kollagenpulver faktisk reducerer rynker.
Ikke alene om anklagerne
Erik Obitz, speciallæge i dermatologi, deler denne kritik.
Han kalder det utroværdigt, når influencers hævder at kunne mærke en forskel med kollagenpulveret, samtidig med at de får kosmetiske behandlinger.
Problematikken bliver yderligere forstærket af sundhedsdebattør Morten Elsøe, der tidligere har påpeget, at mange af de studier, der understøtter kollagentilskud, er finansieret af producenterne selv.
Han efterlyser uafhængig forskning, der kan teste effekten af sådanne produkter på en større gruppe mennesker.
Firmaet bag står op for de kendte kvinder
På trods af denne kritik ser Oslo Skin Lab, virksomheden bag det omtalte kollagenpulver, ingen problemer med deres valg af influencere.
Stephanie Irmov, kommerciel chef i Oslo Skin Lab, forklarer, at influencernes dedikation til produktet er afgørende for samarbejdet, og at de blot kommunikerer den effekt, de selv føler, de opnår.