Janni Ree nævnes i forbindelse med svindel: "Det er forfærdeligt"

Kamille Isaksen

5 uger siden

|

11/11/2024
Underholdning
Foto: Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix
Janni Rees navn er nu dukket op i forbindelse med svindel.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Janni Ree har den seneste tid været flittigt omtalt i medierne, primært på grund af sin opsigtsvækkende skilsmisse fra Karsten Ree.

Det har ført til en lang række offentlige skærmydsler mellem de to, som har holdt mediernes opmærksomhed fanget.

Nu rettes fokus dog mod et andet problem, der har kastet Janni Ree ud i en ny og mere ubehagelig offentlig situation – nemlig hendes utilsigtede rolle i en omfattende svindelsag.

Janni Ree har sammen med komikeren Lars Hjortshøj og sportskommentator Jimmy Bøjgaard, har fået deres navne misbrugt i investeringssvindel på de sociale medier, hvor svindlere bruger kendte ansigter til at narre folk til at investere i fiktive selskaber.

Ifølge mediet TjekDet, der har undersøgt omfanget, er de tre kendisser blevet ofre for over 200 falske annoncer, som har været målrettet danske brugere på Facebook.

Den falske markedsføring fungerer ved, at svindlerne opretter annoncer, som fører til opdigtede artikler, hvor Janni Ree og andre kendte angiveligt deler deres "investeringssucces."

Artiklerne ser ægte ud og giver indtryk af, at de portrætterede kendisser står bag og anbefaler investeringerne.

Ofte opfordres brugerne til at tilmelde sig direkte og investere, hvilket har medført betydelige økonomiske tab for de, der lader sig narre.

"Jeg synes, det er forfærdeligt"

Janni Ree har oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser, hvor folk enten advarer hende om svindlen eller fortæller, at de har investeret penge i troen på, at hun stod bag.

Hun udtrykker stor frustration over, at hendes navn bliver udnyttet til at bedrage andre: "Jeg synes, det er forfærdeligt, når folk putter penge i noget, fordi de tror, jeg står bag. Det er jo helt skidt," udtaler hun til mediet.

Hun mener også, at svindlerne udnytter hendes nylige medieeksponering som et strategisk redskab for at tiltrække opmærksomhed og klik.

"Jeg tror, at de vælger nogen, som, de kan se, er meget i medierne. Jeg har været på mange forsider på det seneste, og det ser de og tænker: "Der kan være nogle kliks i hende. Hun sælger varen," siger den tidligere forsidefrue.

Meta har fået kritik for ikke at få bugt med svindlen trods løbende forbedringer i deres annonceovervågning.