Uskyldigt reklameskilt kunne ikke tåle sommervarmen: Hvad det nu ligner, holder folk vågne om natten

Nicolai H

5 uger siden

|

08/10/2024
Udland
Foto: FNN
Foto: FNN
Vil du undgå mareridt i nat? Så skal du ikke se, hvordan skiltet ser ud efter for meget sollys.

Dagens topnyheder

En lille japansk tøjbutik i Nagahama City, Shiga-præfekturet, har tiltrukket opmærksomhed fra hele verden - men ikke på grund af sine varer. N

ej, det er butiksskiltet – en gang prydet af en yndig baby – der har udviklet sig til noget, der ligner en scene fra en gyserfilm.

Kombinationen af flere år med intens sol og varme har forvandlet det søde babyansigt til en skræmmende skikkelse med kulsorte øjne og mund, hvilket har gjort skiltet til en uventet turistattraktion.

Ejer af butikken, Masanao Itaya, har ejet det bizarre skilt i over 10 år. I starten viste det en lille baby med en taleboble, hvor der stod: "Vi har masser af gode, billige ting". Men sidste år, efter en hedebølge, begyndte babyens ansigt at ændre sig drastisk.

Øjne og mund blev sorte, og med endnu en rekordvarm sommer i år blev skiltet endnu mere uhyggeligt – hele barnets ansigt ser nu forkullet ud.

Resultatet er både komisk og skræmmende.

Foto: FNN

"Jeg bemærkede skaden sidste sommer og havde planer om at udskifte det. Men lige da jeg ville gøre det, begyndte folk at komme langvejs fra for at tage billeder af 'den besatte baby'. Det viste sig at være godt for forretningen," fortalte Itaya til det japanske nyhedsbureau FNN.

Festivalgæster og turister, der normalt ikke ville give en lille tøjbutik en tanke, strømmede til for at se skiltet, som snart blev en viral sensation på sociale medier.

Det sorte ansigt og de store, mørke øjne har nu skabt så meget opmærksomhed, at folk fra hele landet besøger butikken udelukkende for at fotografere det berygtede skilt. På trods af at det tidligere var tænkt som en skade, der kunne skræmme kunderne væk, har det nu tiltrukket flere, end Masanao Itaya kunne have forestillet sig.

Efter endnu en ualmindelig varm sommer er der dog spørgsmål om, hvor længe skiltet kan overleve. "Jeg ved ikke, om jeg skal skifte det ud nu eller fortsætte med at lade det hænge," siger Itaya, der nu overvejer, om den gratis opmærksomhed på sociale medier er værd at beholde det forvandlede skilt.

Så hvis du leder efter en smule skævhed og humor på din næste rejse til Japan, kan du tage en afstikker til Nagahama og opleve "den besatte baby", som blev til ved en kombination af solens stråler og heldig timing.

Foto: FNN

Foto: FNN