Stor ændring: Her fjerner Lidl populær hylde

Kamille Isaksen

16 uger siden

|

28/08/2024
Udland
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
Lidl vil gøre op med kundernes forbrugsvaner.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I dag bliver detailhandlen mere og mere fokuseret på at forstå forbrugernes adfærd og optimere salget af specifikke produkter. 

Et af de nyeste initiativer kommer fra Lidl, der har besluttet at teste, hvordan placeringen af varer på hylderne kan påvirke salget af veganske produkter. 

Dette forsøg kan få betydelige konsekvenser for, hvordan plantebaserede fødevarer præsenteres i supermarkeder fremover.

Lidl har i en række af deres butikker i Finland fjernet den velkendte, separate grøntsagshylde, som tidligere har været dedikeret til veganske produkter. 

I stedet vil disse produkter nu blive placeret blandt de øvrige varer i butikken. 

Sådan skriver mtv uuvitiset

Forsøget, som løber over ti uger i seks forskellige butikker, har til formål at undersøge, om denne ændring i placeringen kan gøre det lettere for kunder, der normalt ikke opsøger grøntsagshylden, at opdage og købe veganske produkter.

Vil bryde kundernes forbrugsvaner

Ifølge Laura Kvissberg, der er Lidls sortimentansvarschef, er ideen at bryde med forbrugernes vaner og gøre plantebaserede produkter mere tilgængelige for en bredere kundegruppe.

 "Vores faste kunder, der aktivt bruger grøntsagsprodukter, har ikke svært ved at finde dem, men mange andre kunder går ofte uden om den separate grøntsagshylde. Ved at placere produkterne blandt de andre varer håber vi at gøre dem mere synlige og tiltrække nye købere," siger hun i en pressemeddelelse.

Eksperimentet omfatter ikke kun kølede veganske produkter, men også tørrede varer som linser og sojaprodukter, som nu vil blive placeret på konserveshylderne.

Lidl har tidligere gennemført lignende tests i Tyskland og Holland, hvor resultaterne har været positive. Dette har givet dem tillid til at afprøve samme strategi i Finland.

Lidls langsigtede mål er at fordoble andelen af salget af vegetabilske proteiner fra 10 procent til 20 procent, og dette initiativ er et skridt i retning af at nå det mål.