Personlig træner sagsøger fitnesscenter over musikken

Nicolai Busekist

148 uger siden

|

14/01/2022
Udland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
En personlig træner har været så træt af musikken i det fitnesscenter, hvor han arbejder, at han nu har sagsøgt dem.

Dagens topnyheder

En mandlig personlig træner, der arbejder i et luksuriøst helse- og fitnesscenter, har sagsøgt sin arbejdsgiver for aldersdiskrimination. Årsagen er, at han mener, at den musik, der afspilles i fitnesscenteret, er for moderne. Det skriver WalesOnline.

Fitzroy Gaynes klagede over, at fitnesscenteret insisterede på at spille musik, der ikke var ældre end 18 måneder. Han mener, at det er diskriminerende, at han skal lytte til denne musik, når han træner og arbejder.

Den 64-årige hævdede, at da han ikke lytter til Radio One eller går på diskotek, blev han diskrimineret af hans arbejdsgivers afvisning af at spille musik af ældre dato.

Hans påstand er dog blevet afvist af en domstol, efter at centeret, hvor et medlemskab koster næsten 1.800 kr. pr. måned, hævdede, at numre, der er optaget for 'flere år siden', bare ikke lyder godt, når de afspilles på deres lydsystem.

Under retssagen, der foregik i det centrale London, kom det frem, at Fitzroy var begyndt at arbejde som personlig træner på deltid i helse- og fitnesskæden Third Space i april 2001.

Det kom også frem, at han har haft 'en lang og succesfuld karriere inden for fitness og har et internationalt ry inden for sit felt'.

Hans arbejdsgivere blev beskrevet som en 'moderne' organisation, for hvem image og branding var blevet en 'stigende prioritet'.

I retten blev det forklaret, at dette blev understreget af Third Spaces 'Music Brand Standards Policy', der foreskrev, at al musik, der afspilles i deres centre, skal være produceret og udgivet inden for de sidste 18 måneder.

Der var derfor ikke nogen hinding for at afspille 'gammel' musik, hvis blot det var en nylig optagelse eller et nyligt remix.

Antony Stewart, der er Head of Group Exercise og har en baggrund i musikindustrien, forklarede i retten, at moderne musik simpelthen lyder bedre end numre, der blev indspillet for mange siden.

"Musikproduktionen er gået markant frem, og med tiden har det betydet, at sange, der blev produceret for år tilbage, ikke lyder så godt, når de afspilles på nye lydsystemer sammenlignet med ny musik, der er produceret og designet til at blive afspillet med den nuværende teknologi," sagde han.

"Dette er en af ​​grundene til, at vi anmoder om, at sange, der bruges, ikke er ældre end 18 måneder gamle. Det er for at sikre, at medlemmerne af vores klubber får den bedste lytteoplevelse, hvilket vil indgå i deres samlede oplevelse."

I retten blev det også forklaret, at lederne i SoHo-klubben, hvor Fitzroy arbejdede, indledte en undersøgelse af ham for manglende overholdelse af deres internet politikker om uniformer og tidsregistrering.

Derudover det også forklaret, at han angiveligt havde en tendens til at spise mad i deres lokaler, hvorefter han efterlod sit affald. Det samme gjorde han angiveligt efter undervisningen.

I oktober 2019 rejste han en klage om mobning, chikane og alders-, race- og kønsdiskrimination. Han sagde, at han følte, at han 'målrettet', men dette blev dog afvist.

Han rejse endnu en klage i september 2020, hvor han påstod, at han kolleger og chefer arbejde sammen om at gøre skade på hans omdømme. Deres opførsel beskrev han som 'racistisk og aldersistisk'.

Dette blev dog også afvist, og i oktober 2020 blev Fitzroy Gaynes flyttet væk fra klubben i SoHo. I stedet fik han arbejde i en af kædens klubber i Islington, som ligger i den nordlige del af London.

Han besluttede til sidst at trække Third Space, der driver de luksuriøse helse- og fitnessklubber i London, i retten med påstande om alders- og racediskrimination. Hans sag blev dog afvist.

"Vi har ingen oplysninger om mængden og udvalget af musik, der er nyindspillet eller udgivet som et remix i en 18-måneders periode," sagde dommer Anthony Snelson, mens han understregede, at deres musikpolitik ikke var 'aldersistisk'.

"Vi har heller ingen information om de musikalske præferencer hos personer, der deler hr. Gaynes' personlige karakteristika for race og alder. Og vi har meget lidt information om hans egen musiksmag."

"Han fortæller os kun, at han ikke går på diskotek, ikke lytter til Capital Radio eller Radio One, og at han hælder til musik 'påvirket af' hans 'race, præference og eksponering'."

"Under de givne omstændigheder finder vi det umuligt at foretage en vurdering af, om de, der deler hr. Gaynes' personlige karakteristika, stilles ringere af politikken, eller om han er stillet i en sådan ulempe."