Pepsi har lanceret sin nye reformulerede opskrift, som indeholder cirka 57% mindre sukker end tidligere, men desværre er nogle kunder mindre end imponerede over ændringen. Fremover vil denne mindre sukkerholdige version erstatte dåse- og flaske-Pepsi-produkter i supermarkeder og detailbutikker. Ændringen bliver gennemført i Storbritannien og Irland, men det vides ikke, om det også ændres i Danmark.
Pepsi Light og Pepsi Max-produkterne ikke vil blive berørt.
Pepsi-fans er nu gået til sociale medier for at kritisere sodavanden, da de mener, at erstatning af sukker med sødemidler har ødelagt smagen og nogle "kan ikke tåle" ændringen. Nogle har endda meddelt, at de nu vil begynde at drikke Coca-Cola i stedet.
En skuffet bruger skrev på Twitter:
"Siden hvornår indeholder almindelig Pepsi nu sødemidler? En af de sidste tilbageværende sodavand, som jeg stadig kunne nyde, er nu også ødelagt. Det ser ud til, at Coca-Cola Classic er den sidste bastion med ægte sukker." skriver vedkommende, mens en anden har kommenteret:
"Ærligt talt er den almindelige Pepsi, der sælges i britiske supermarkeder, med den nye opskrift fuldstændig klam. Håber ærligt, at jeres salg falder drastisk."
"Tak, Pepsi, først og fremmest for ikke at nævne den nye opskrift på dåserne eller flaskerne, og for det andet for at tilføje unødvendige sødemidler, som jeg og tusinder af andre er følsomme over for. Det er slut, Pepsi. Hej, Coca-Cola, jeg kommer hjem, baby!"
For at illustrere denne store forskel vil en 330 ml dåse Pepsi nu indeholde 15 g sukker, i stedet for de oprindelige 36 g, mens en 2L flaske nu indeholder 91 gram sukker, reduceret fra 213 g.
Dem, der elskede den oprindelige opskrift, vil dog blive glade for at vide, at de barer og restauranter der sælger Pepsi, fortsat vil servere den klassiske udgave.
En talsperson for Pepsi oplyste til The Mirror, at denne ændring vil tage noget tid at gennemføre. Butikker vil sælge deres eksisterende lager, hvilket betyder, at ikke alle dåser vil indeholde den nye opskrift med det samme.
Ifølge en udtalelse på Pepsico's hjemmeside: "Disse bestræbelser er en del af pep+, vores transformationsplan for at fremme positiv handling for mennesker og planeten.