Japan har lanceret en national kampagne, der opfordrer unge mennesker til at drikke mere alkohol, det gør de fordi de vil have flere penge i statskassen.
Efter 2 års lockdown, har Japans Skatteministerium lanceret kampagnen for at få flere 20 til 39-årige til at komme med deres ideer, til hvordan man får dem til at drikke mere.
Ministeriumet håber på at kampagnen kaldt “Sake Viva” vil få gang i alkohol industrien igen.
De fortæller at alkohol indtaget blandt de yngre, er faldet grundet pandemien - noget de håber på at kunne ændre ved at promovere alkohol.
Skattemyndighedens kampagne hjemmeside skriver: "Det indenlandske marked for alkoholholdige drikkevarer er faldende på grund af demografiske ændringer såsom faldende fødselsrate og aldrende befolkning, og livsstilsændringer på grund af virkningen af den nye coronavirus-infektion."
Ifølge myndighederne, er Japans årlige alkohol forbrug faldet fra 100 liter per person i 1995, til 75 liter per person i 2020.
Det har selvfølgelig ramt Japans økonomi, med alkohol salg der kun har bidraget med 1,7% af skatteoverskuddet i 2020, fra 3% i 2011 og 5% i 1980. Det skriver LADbible.
Suzumo Sakurai som er bartender, synes det er en forfærdelig ide, “Det er ligesom at få folk til at ryge mere.” Fortæller han.