Vi befinder os i en digital tidsalder, hvor nærmest alt er muligt.
AI og kunstig intelligens bliver en større og større del af vores hverdag, både på godt og ondt. Mens teknologi og kunstig intelligens vinder frem i mange brancher, har McDonald's taget en overraskende beslutning om at afslutte deres AI-drive-thru forsøg.
Årsagen er en række fejl i ordrebehandlingen, der har skabt frustration blandt kunderne og ført til viral opmærksomhed på sociale medier.
McDonald's introducerede i 2021 et AI-baseret bestillingssystem, udviklet af IBM, der skulle revolutionere drive-thru-oplevelsen ved hjælp af stemmegenkendelse.
Det skriver Sky News.
Systemet blev implementeret på over 100 McDonald's-lokationer i USA, men i de seneste måneder har teknologien vist sig at være upålidelig.
Bemærkelsesværdige fejl
Flere kunder har delt videoer af komiske og irriterende fejl, såsom at de modtog en is, som var toppet med bacon i stedet for den sædvanlige topping. Derudover var der en kunde, som fik sig noget af en ordre. Personen fik nemlig pludselig tilføjet chicken nuggets til en værdi af $211 (ca. 1660 kr.).
På TikTok har der også floreret flere videoer, hvor kunder klager over deres ordre. I en video ses også en kvinde, der kæmper med at bestille en vaniljeis og en flaske vand. I stedet ender hun med at få flere sundaes, ketchup og to portioner smør.
Mcdonalds tager stor beslutning
Efter en grundig evaluering har McDonald's besluttet at trække stikket på projektet. Ifølge en udtalelse fra fastfood-kæmpen vil teknologien blive fjernet fra alle testrestauranter senest den 26. juli 2024.
På trods af denne tilbageslag er McDonald's fortsat optimistiske omkring fremtidens potentiale for AI-teknologi i deres restauranter.