Mange bilister har gjort det til en vane at køre med små teknologiske hjælpemidler, der advarer om potentielle farer – eller rettere sagt, politiets fart- og promillekontroller.
Men snart kan en ny lov sætte en stopper for den praksis, og det kan blive en dyr fornøjelse at ignorere reglerne.
"Denne type udstyr, der advarer bilister om trafikkontroller, er et stigende problem. Formålet med kontrollerne er at reducere risikofyldt adfærd såsom for høj fart, rusmidler og uopmærksomhed. Hvis bilister bliver advaret på forhånd, virker kontrollerne ikke efter hensigten," udtaler transportminister Jon-Ivar Nygård til VG.
Flere og flere bilister benytter i dag apps og trafikalarmbokse til at få besked om fartkontroller. Regeringen i Norge ser dog et stigende problem i den teknologi, der gør det muligt at advare hinanden om politiets indsats.
Derfor er et nyt lovforslag nu sendt i høring – og hvis det bliver vedtaget, kan bilister, der bliver taget i at bruge disse tjenester, risikere en bøde på 10.200 norske kroner.
Teknologivirksomheden Safedrive, en af de største aktører på markedet, er dog langt fra tilfreds. De mener, at deres systemer forbedrer trafiksikkerheden, da de primært bruges til at advare om farlige forhindringer som dyr og objekter på vejene. Samtidig påpeger de, at mange moderne biler allerede har indbygget fartkamera-advarsel via GPS, hvilket betyder, at regeringen kan ende med at ramme nationale virksomheder hårdere end internationale tech-giganter som Apple og Google.
"Vi har intet imod, at fartkameraer bliver varslet, da de er skiltet og placeret på farlige vejstrækninger. Men vores manuelle kontroller skal være uforudsigelige, da de alle inkluderer promilletjek," siger UP-chef Knut Smedsrud fra politiets utrykningsenhed.
Politiet bakker op om det potentielle forbud og mener, at det vil gøre trafikkontroller mere effektive. De understreger, at spiritus- og narkopåvirkning er en af de største årsager til dødsulykker i trafikken, og at alt, der kan hjælpe dem med at tage farlige bilister ud af trafikken, er en gevinst for færdselssikkerheden.
Lovforslaget kan træde i kraft allerede til sommer, og selvom det i første omgang rammer norske bilister, kan lignende tiltag muligvis brede sig til andre lande, hvis det viser sig at have en positiv effekt.