Lærer går fuldstændig imod skolens regler: Elevernes seneste karakterer viser konsekvensen

Nicolai H

1 time siden

|

22/10/2024
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Både skolebestyrelsen og lærerne er imod hendes beslutninger.

Dagens topnyheder

Er tiden endelig ved at løbe ud for de gammeldags regler, der har præget skolerne siden det 19. århundrede?

En lærer har på TikTok skabt debat om, hvordan fremtidens klasseværelser kunne se ud – og hendes tilgang er både forfriskende og kontroversiel.

Mens mange lærere stadig fastholder stramme regler og forbud, er @okiempedagoga, som hun kalder sig online, på en mission for at skabe et mere fleksibelt og elevvenligt læringsmiljø.

Nye regler: Larm og hyg jer

I stedet for at tvinge eleverne til at sidde stille og tavse gennem hele timen, giver hun dem mulighed for at drikke vand og spise sunde snacks, så længe det ikke skaber larm. Og ja, eleverne kan også smide skoene, hvis de vil. Der er heller ingen regler om, at man skal bede om lov til at gå på toilettet.

Men det stopper ikke her. Eleverne bliver opfordret til at påpege eventuelle fejl, læreren bevidst laver under lektionerne – en noget eksperimental metode, der ikke kun holder dem på tæerne, men også styrker deres selvtillid og slevindsigt. Tanken er, at en aktiv deltagelse i lektionen ikke kun skaber bedre opmærksomhed, men også forbereder eleverne på de kommende faser af deres uddannelse.

Diskussioner er velkomne, og eleverne opfordres til at tænke selvstændigt og udfordre de diskuterede emner – så længe de kan begrunde deres synspunkter. Alle de nye metoder er langt fra den traditionelle “undervisning efter bogen”, hvor afvigelser fra den korrekte svarnøgle ofte er blevet set skævt til.

I lærerens klasseværelse er bordene placeret i grupper, hvilket opfordrer til samarbejde og social interaktion. Kun de elever, der ønsker det, bliver bedt om at svare eller gå op til tavlen, hvilket fjerner presset fra dem, der måske er lidt mere generte eller usikre.

Og elevernes første årskarakter viser at den nye tilgang har båret frugt: Størstedelen af eleverne har vist mere engagement og fokus, og deres karakterer reflekterer den øgede interesse i undervisningen.

Den tilgang, som @okiempedagoga præsenterer, har skabt begejstring blandt nogle lærere og forældre, mens andre ser den som et farvel til de traditionelle værdier, der engang dominerede klasselokalerne.