Rowan Atkinson, den kendte komiker og skuespiller bag Mr. Bean, har skrevet en klumme, der opfordrer folk til at tænke grundigt over skiftet til elbiler. Klummen, som blev offentliggjort i The Guardian, har tiltrukket både opmærksomhed og kritik.
Atkinson, som har en bachelorgrad i elektroteknik og en stor bilsamling, erkender i sin klumme, at elbiler er “vidunderlige mekanismer: hurtige, støjsvage og indtil for nylig meget billige i drift”.
Dog fremfører han, at det kan være mere miljøvenligt at beholde en nuværende benzin- eller dieselbil i længere tid, i stedet for at skifte til en elbil. Han henviser til, at englændere i gennemsnit skifter bil hvert tredje år og argumenterer for, at CO2-regnskabet ville være bedre, hvis folk holdt på deres biler længere.
Atkinson peger også på data fra Volvo Cars, der indikerer, at produktionen af elbiler er forbundet med 70% højere drivhusgasemissioner sammenlignet med traditionelle biler. Han anvender denne information som en del af hans argument for at beholde traditionelle biler længere tid.
Inside Climate News, en miljøorganisation, svarer på Atkinsons argumenter ved at fremhæve, at selvom produktionen af elbiler udleder flere emissioner, opvejer de dette med betydeligt lavere emissioner under drift. En undersøgelse fra 2020 udført af Transport & Environment viser, at livscyklusemissionerne fra en elbil i gennemsnit er tre gange lavere end for et køretøj, der kører på benzin eller diesel i EU.
Desuden kritiserer Auke Hoekstra, en forsker fra Eindhoven University of Technology, Atkinson for at udvælge elbil-myter til hans argumentation. Hoekstra udtrykker på Twitter, at han er skeptisk over for Atkinsons ærlighed, da skuespilleren "meget præcist vælger alle anti-elbil-myterne".
I respons på kritikken siger Atkinson: “Alle vælger beviser for at understøtte sine holdninger, og jeg er sikker på, at dine videnskabsmænd og eksperter vil gøre det samme.” Han understreger, at hans primære mål var at opmuntre til debat om kulstofemissioner og biler.
Rowan Atkinsons klumme har tjent til at fremme diskussionen om elbiler, deres miljøpåvirkning, og den rolle, de spiller i fremtidens transport. Mens hans synspunkter har mødt kritik, tjener de også til at fremhæve vigtigheden af en nuanceret tilgang til spørgsmålet om bæredygtig transport.