Modeforhandleren H&M har trukket en reklame tilbage, der viste skolepiger, efter klager over, at kampagnen opmuntrede til seksualisering af mindreårige piger.
Reklamen, som blev lanceret i Australien, havde sloganet: "Få dem til at dreje hovederne med H&Ms Tilbage til Skole-mode" over et billede af to piger iført grå H&M kjolesmække.
Det skriver Reuters.
Foto: H&M
"Vi har fjernet denne reklame," sagde en talsperson for H&M mandag. "Vi er dybt kede af den forargelse, dette har forårsaget, og vi ser nærmere på, hvordan vi fremstiller kampagner fremadrettet." Modeforhandlerens aktier nåede et to-måneders lavpunkt, og tabte 1,4% af deres børsværdi i går, og præsterede dårligere end konkurrenterne.
H&M's tilbagetrækning er den seneste i en række fejltrin fra modebrands, der har ført til reklamer, der har haft en negativ effekt. I december trak Zara en kampagne tilbage, der viste statuer indhyllet i hvidt, efter opfordringer til boykot og protester over en opfattet lighed med billeder fra krigen i Gaza.