Uger efter at skibet først stødte bredden af den travle handelsrute, har Ever Given fået forbud mod at forlade Suezkanalen, indtil dens ejere accepterer at betale op til 6,2 milliarder kroner i kompensation.
Der er stadig stor debat om, hvem der skal være ansvarlig for at betale omkostningerne for at løsrive det enorme fartøj fra kanalen, hvor det sad fast i en hel uge.
Nu har myndighederne i Egypten sagt, at de vil fortsætte med at holde skibet, indtil dets ejere, den japanske virksomheder Luster Maritime og Higaki Sangyo Kaisha, har betalt omkostningerne af den store operation - det skriver Unilad.
Generalløjtnant Osama Rabie, leder af Suezkanalen myndighed, sagde, som pr Wall Street Journal:
“Fartøjet vil blive her, indtil undersøgelserne er afsluttet, og der udbetales kompensation,” - fortæller han og fortsætter:
“Vi håber på en hurtig aftale. I det øjeblik de accepterer kompensation, vil fartøjet få lov til at bevæge sig,”
Mens Rabie ikke går i detaljer med, hvor meget de ville anmode om i erstatning, sagde han i sidste uge, at Egypten ville kræve 1 milliard dollars, eller 6,2 millioner kroner, til dækning af omkostningerne ved operationen for at frigøre skibet, ud over tabet af transitafgifter og andre omkostninger, der er forårsaget af den trafikprop, der er bygget op på begge sider af kanalen.
Omkring 800 mennesker arbejdede på at befri det 200.000 tons tunge containerskib fra kanalen, som alle skal kompenseres for deres arbejde.
Og ejerne af Ever Given, må bare bede til, at andre transportvirksomheder eller lignende, ikke også søger om erstatning, da den massive trafikprop kostede tusindvis af virksomheder verden over, rigtig, rigtig mange penge pr. dag.