Læskedrikken Fanta, som er ejet af The Coca-Cola Company, er kendt over hele verden, og særligt den ikoniske smagsvariant med appelsin er elsket af mange.
Fanta findes dog også i et hav af andre smage; for eksempel exotic, lemon, peach, blueberry og elderflower and lemon.
Fælles for alle smagsvarianterne er dog, at de er prydet af Fantas logo, hvorpå der er en appelsin, men det er snart slut.
Sådan lyder det fra The Coca-Cola Company, som allerede har lanceret ét samlet logo på verdensplan for læskedrikkene Coca Cola og Sprite og nu vil gøre det samme med Fanta for at undgå forvirring over, om der er appelsin i Fanta-varianterne eller ej.
"Vi ved, at appelsin er den mest ikoniske smag, men vi har en lang række smagsvarianter. Og vi vil sikre os, at vi er tro mod det," lyder det fra Rapha Abreu, som er vicedirektør for design hos The Coca-Cola Company.
Der findes mere end 200 smagsvarianter af Fanta / Foto: Instagram
Han har udtalt sig til Fast Company og forklaret, at ændringen af logoet desuden skal signalere "leg og sjov" og henvende sig til en bredere målgruppe.
Første gang siden 1970
Fanta er som nævnt mest kendt for deres appelsinsodavand, og den orange citrusfrugt har derfor også været en fast del af firmaets logo i mere end 50 år.
Det er faktisk første gang siden 1970, at der ikke er en appelsin i Fantas logo, som dog fortsat kommer til at minde om det gamle.
Forskellen fra det logo, vi er vant til i Danmark, bliver nemlig kun, at appelsinen i baggrunden forsvinder.
Det gamle (tv) og det nye logo (th) / Foto: The Coca-Cola Company
I USA bliver forskellen dog større, da det gamle Fanta-logo 'over there' var med rundere bogstaver - et logo som blev udfaset i Danmark allerede i 2016.
Med det nye logo skal logoet fremover være ens over hele verden.