Mange har formentlig været prøvet at måtte gå i isolation som resultat af potentiel coronasmitte over det sidste års tid, og for størstedelen, har tiden, nærmest uden kontakt til omverdenen været hård.
Forestil dig så at skulle leve i mere eller mindre isolation, over en periode på intet mindre end fire år - det skriver Unilad.
Mohammed Aisha har siddet fast på fragtskibet “MV Aman”, siden 5. maj 2017. Det store skib blev tilbageholdt i havnen ved Adabiya i Egypten, på grund af udløbne sikkerhedscertifikater, og man kan roligt sige, at Mohammed Aisha trak det korteste strå.
Da skibets entreprenører ikke havde betalt for brændstof, og ejerne af skibet var i så store pengeproblemer, at der angiveligt end ikke var råd til brændstof, var skibet dømt til at forblive ud for den egyptiske kyst, og stakkels Mohammed udvalgt som skibets værge. Snart var de andre besætningsmedlemmer frie. De forlod hurtigt skibet, og Mohammed var nu helt alene på det kæmpe skib.
Som skibets værge var det Mohammeds pligt at holde øje med hvad der skete ombord, hvilket ikke var meget, og rapportere tilbage til ejerne. Der kan dog ske meget i løbet af fire år, og næsten komplet isolation i så lang tid, kan være yderst skadeligt.
I løbet af disse fire år, ofte uden strøm eller selskab, døde hans mor.
“Jeg har seriøst overvejet at afslutte mit liv," - fortalte Aisha til BBC News.
Om natten, uden strøm og ingen andre mennesker om bord, var skibet med dets utallige tomme rum, stort set et spøgelsesskib.
“Du kan ikke se noget. Du kan ikke høre noget. Det er som om du er i en kiste,” fortalte Mohammed Aisha.
Situationen blev dog en anelse bedre for Mohammed i marts sidste år. Da skibet ved hjælp af stærke vinde i området, blev drevet omkring syv kilometer tættere på kysten, så Mohammed nu til tider kunne svømme i land- ikke kun for forsyninger, men bestemt også for at være omkring andre mennesker.
Med hensyn til at hjælpe Mohammed sagde en repræsentant for ejerne Tylos Shipping and Marine Services: "Jeg kan ikke tvinge en dommer til at fjerne det juridiske værgemål. Og jeg kan ikke finde en eneste person på denne planet – og jeg har prøvet – at erstatte ham,”
Hans sag blev endelig taget op af Mohamed Arrached fra International Transport Workers Federation i december.
"Sagen om Mohammed skal tjene til at indlede en seriøs debat for at forhindre disse overgreb mod søfarende på skibe," forklarede han.
Han tilføjede: "Dette drama og disse lidelser for Mohammed Aisha kunne have været undgået, hvis ejerne og parterne med ansvar og forpligtelser over for skibet havde påtaget sig deres ansvar og arrangeret hans hjemsendelse tidligere."
Desværre er Mohammeds situation ikke ualmindelig. Ifølge Den Internationale Arbejdsorganisation er der mere end 250 aktive, lignende tilfælde med søfolk efterladt på egen hånd, med 85 rapporteret tilfælde alene i 2020.
Da Mohammed endelig blev fritstillet fra den nærmest umenneskelige opgave, og var ved at flyve hjem, sagde han: "Hvordan har jeg det? Som om jeg endelig kom ud af fængslet. Jeg bliver endelig forenet med min familie igen. Jeg vil se dem igen,”