Borgmester: Mænd bør handle ind, da kvinder er for langsomme

Henrik Rothenbücher

243 uger siden

|

24/04/2020
Udland
Foto: Anne Myrup Pedersen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Foto: Anne Myrup Pedersen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Under coronavirussen bør mænd handle ind, da kvinder er for langsomme. Sådan lyder det fra borgmesteren i Osaka.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I de fleste lande opfordres folk i øjeblikket til at handle ind enkeltvis, da det vil mindske risikoen for smittespredning af coronavirus.

Der bliver hele tiden gjort flere tiltag for, at vi smitter færre og færre, men nu er en borgmester i Japan kommet med et særligt opsigtsvækkende forslag.

Han mener nemlig, at mænd bør står for at handle ind til hjemmet, da kvinder er for langsomme, og dermed kan sprede coronasmitte mere end andre.

Det skal siges, at der ikke er noget fakta, der bakker borgmesterens påstand op, men han mener, at kvinder bruger for lang tid på at kigge på diverse ting, mens mænd hurtigt henter de ting, der skal handles ind, og derefter forlader butikken.

“Kvinder tager længere tid om at handle ind, fordi de skal kigge alt igennem, for at finde det bedste produkt,” lyder det fra Osakas borgmester, Ichiro Matsui ifølge amerikanske CNN.

“Mænd tager hurtigt det, som de er blevet bedt om at købe, så de ikke går rundt i hele butikken, og så undgår de kontakt med andre,” fortæller borgmesteren.

Blev ikke taget godt imod

Udtalelsen fra borgmesteren er dog ikke blevet taget særlig godt imod, da flere mener, at det er kønsdiskriminerende.

En japansk journalist ved navn Shoko Egawa har fået mere end 1.300 delinger på sit tweet, hvor hun skriver, at personer ikke bør kommentere på noget, de ikke ved nogen som helst om.

Selvom borgmesterens udtalelse er kønsdiskriminerende, så kan der være noget om snakken. Hvert fald hvad angår online shopping. Ifølge et studie fra Psychology Today, så skriver de, at kvinder generelt bruger længere tid på hjemmesiderne, hvor de kigger ‘katalogerne’ igennem, mens mænd oftest kigger på få ting, før de foretager et køb.

Om det også gør sig gældende i supermarkeder, når der skal handles ind under coronakrisen, er der ingen studier omkring.