Elbilejere fra Stellantis-koncernen kan nu have udsigt til økonomisk kompensation efter en fejl, der har resulteret i ødelagte opladere.
Problemet, som har ramt flere populære modeller, betyder, at bilejere, der har betalt for en udskiftning inden april 2021, nu kan søge om erstatning.
Om danske ejere også får adgang til kompensationen, er dog stadig uvist.
Sagen er blevet belyst i det hollandske forbrugerprogram Radar, hvor ejere af Opel, Fiat, Peugeot og Toyota-modeller har berettet om opladere, der svigtede kort efter bilens levering. Mange af dem har selv måttet betale for at få en ny installeret.
“Hvis kunden har betalt for udskiftningen af den indbyggede oplader, den såkaldte onboard charger, hos et mærkværksted reparatør inden april 2021 og mener, at han eller hun er berettiget til erstatning, kan kunden kontakte kundeservice hos det pågældende mærke,” oplyser Stellantis.
Problemet er også kendt i Danmark, hvor flere bilejere har oplevet samme udfordringer. Stellantis har dog ikke bekræftet, om kompensationsordningen også gælder herhjemme.
“Så vil sagerne blive vurderet individuelt,” lyder det fra koncernen.
Fejlen ser ud til at optræde hyppigst i elbiler produceret mellem 2019 og 2023. Modellerne omfatter blandt andet:
Bygget fra 2019 til 2022:
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Citroën ë-C4
Opel Corsa-e
Opel Mokka-e
DS 3 Crossback E-Tense
Bygget fra 2020 til 2023:
Citroën ë-Jumpy
Citroën ë-SpaceTourer
Citroën ë-Berlingo / ë-Berlingo XL
Opel Combo-e / Combo-e Life
Opel Vivaro-e / Zafira-e Life
Peugeot e-Expert
Peugeot e-Rifter
Peugeot e-Traveller
Peugeot e-Partner
Fiat E-Scudo / E-Ulysse
Fiat e-Doblò
Toyota Proace Electric / Proace Verso Electric
Toyota Proace City Electric / Proace City Verso Electric
Ejer du en af de berørte modeller, kan det altså være værd at holde øje med, om kompensationen bliver en mulighed i Danmark.