Der er nok mange, der har prøvet følgende scenarie, før en tur hos frisøren:
Man googler på livet løs og leder efter den helt rigtige frisure, som man ønsker sig. Det kan sågar være, at man også finder en ny hårfarve, man godt vil prøve.
Det var nøjagtig, hvad der skete for Soumia, da hun mødte op hos frisøren Hair Cut i Trondheim. Hun havde et billede med og bad om at blive farvet ‘ice blond’. Det skriver norske TV2.
“En krævende behandling”
Ifølge frisørsalonen var farven ‘ice blond’ en krævende behandling. Soumia havde i forvejen en udgroning og blegede spidser, hvilket ikke var det bedste udgangspunkt for at farve håret yderligere.
“Frisøren var vældig skeptisk i forhold til at udføre denne behandling pga. hårets kvalitet. De blev alligevel enige om at gennemføre behandlingen, da det var kundens ønske, selvom der var en risiko,” siger daglig leder Eva Hoemsnes Grøtte.
Soumia, som har valgt at være anonym, afviser dette.
“Jeg blev ikke advaret. Frisøren sagde ja til den farve, jeg ønskede mig,” forklarer hun.
Efter Soumia havde fået farve i håret og pakket det ind i folie, begyndte det at gøre ondt.
“Jeg kunne mærke, at det sveg og kløede mere end det plejer, men frisøren sagde, at det var normalt. Efter to omgange med blegning, tjekkede friøsren igen mit hår, og der kunne jeg se, at noget af håret havde løsnet sig. Så kunne jeg høre frisøren sige ‘oh, shit’,” uddyber Soumia.
‘Kemisk klip’ skyld i hårtab
Herfter fik frisøren hurtigt Soumia over til vasken og begynde at skylle håret. Da folien blev fjernet, fulgte endnu mere hår med, det fik Soumia til at panikke og ringe til sin roomie, der ankom til salonen.
Om hændelsen siger den daglige leder Eva Hoemsnes Grøtte:
”Jeg har aldrig set noget lignende i løpet af min karriere. Det der er sket, kalder vi et ‘kemisk klip’, som betyder, at håret var for svagt i mødet med kemikalierne, så det simpelthen slipper. Det er alle frisørers værste mareridt,” siger hun.
Ikke enige om hændelsen
De ansatte hos Hair Cut er ikke enige med Soumia om hele forløbet.
Soumia følte, at ‘salonen gav hende skylden’, mens salonen oplevede en voldsom oprørt kunde, der ikke kunne tales til fornuft.
“Kunden var så oprørt, at hun ikke ville lade os vaske kemikalierne ud, noget som ville begrænse skadesomfanget. Samtidig opførte hendes roomie sig så truende overfor mine ansatte, at jeg måtte lukke salonen,” siger Eva Hoemsnes Grøtte
En svær tid
Tiden efter frisørbesøget har ikke været nem for Soumia.
“Jeg har posttraumatisk stress-syndrom og går til traumebehandling. Når du tidligere har været mentalt syg og er usikker på dig selv, bliver det helt forfærdeligt, når der sker sådan noget. Nu føler jeg mig helt nede og sidder bare hjemme,” siger hun.
Den daglig leder ved Hair Cut i Trondheim mener, at frisørsalonen har gjort deres bedste ved at hjælpe kunden, da uheldet skete.
“Det blev en vældig vanskelig situation, eftersom kunden blev så hysterisk, og vennen truede mine ansatte. For øvrigt noget vi overvejer at politianmelde vedkommende for. Vi ønsker alligevel at følge op på kunden fremover, sådan, at hun på sigt kan få et resultat, som er så godt som mulig,” siger Eva Hoemsnes Grøtte.
Hun tilføjer, at hun har forståelse overfor, at kunden synes, at det er en svær situation.
“Jeg ville ønske, jeg kunne give hende håret tilbage, men det kan jeg ikke. Jeg er selv en kvinde, og jeg ved, hvor vigtigt håret er for os,” siger hun.
Samtidig siger hun, at behandlingen aldrig burde have fundet sted.
“Vi vil jo alltid hjælpe kundene, så de får det, de ønsker sig. I denne situation var det nok et uopnåeligt ønske, men det er altid let at være bagklog. Vi burde have sagt nej til at gennemføre behandlingen, så kunne vi undgået meget af skadesomfanget,” afslutter hun.
Har anmeldt Hair Cut til politiet
Soumia fortæller til TV 2, at hun har anmeldt episoden til politiet.
Selvom frisørsalonen har tilbudt hende at komme tilbage og få en gratis behandling, når håret igen er stærkt nok, så ønsker hun ikke at gøre brug af tilbuddet.
“Jeg savner fortsat en forklaring fra Hair Cut på, hvorfor dette skete med mit hår. Jeg oplever heller ikke, at de har taget noget ansvar i forhold til at kontakte mig. Og sådan som tingene er nu, stoler jeg heller ikke på, at de har tænkt sig at gøre det, og derfor vil jeg ikke tilbage,” siger Suomia.