På den ikoniske Storebæltsbro, har et nyt fartkontrolsystem skabt bølger, ikke af vand, men af frustration og forvirring.
Det, der skulle have været en strømlinet proces for at håndhæve hastighedsgrænserne, er blevet en kringlet affære, der udfordrer både bilister og myndigheder.
Det skriver TV 2 Øst.
Den automatiserede fartkontrol, som mange bilister har lært at frygte for dens effektivitet og ubønhørlighed, står over for uventede tekniske vanskeligheder.
Problemerne har tvunget processen til at blive mere manuel end nogensinde før.
I stedet for at være en hurtig elektronisk overførsel af overtrædelser til politiets systemer, kræver det nu en omstændelig proces, hvor data manuelt skal overføres fra Sund og Bælt til politiet for videre behandling.
Ændringen skal ses i lyset af, at det ikke er politiet, men Sund og Bælt, der har ansvaret for den nye fartkontrol. Dette skift i ansvar betyder, at hastighedsovertrædelser ikke automatisk registreres i politiets systemer.
Og ifølge TV 2 Øst har denne situation ført til en større manuel indsats, hvor Sund og Bælt skal sende civile anmeldelser til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som derefter manuelt skal vurdere hver enkelt sag.
Automatiseret løsning
Det var oprindeligt meningen, at den nye fartkontrol skulle være en fuldt automatiseret løsning, der gjorde det nemmere og hurtigere at udstede bøder for hastighedsovertrædelser.
Men som Sund og Bælt har forklaret, har integrationen af fartkameraerne i politiets systemer vist sig at være en større teknisk udfordring end forventet.
Til trods for disse udfordringer har politikredsen alligevel modtaget 31 anmeldelser af hastighedsovertrædelser på Storebæltsbroen. Dette understreger, at selv med tekniske vanskeligheder, er det stadig muligt for systemet at fungere - om end ikke så gnidningsløst som håbet.