Hvordan er det nu lige, jeg tænder tågelygten? Og hvornår skal jeg bruge den? De spørgsmål sidder mange danskere med, når tågen lægger sig som en dyne over landskabet. Men det er vigtigt at få styr på, for det gør din bil mere synlig for medtrafikanterne.
”Der er faktisk ret mange, der kan blive bedre til at tænde tågelygterne. Det gør meget for både din egen og andres sikkerhed, at du ved, hvordan det fungerer, når der pludselig er tæt tåge,” siger Jesper Hemmingsen, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.
”Det er flere årsager til, at tågelygten ikke bliver tændt. Vi kan fx være i tvivl om, hvornår der er nedsat sigtbarhed, og mange ved heller ikke, hvordan de aktiverer tågelygten. Og det er altså ikke nogen god idé at forsøge at sætte sig ind i med 110 km/t på motorvejen,” siger han.
En undersøgelse foretaget af YouGov for energiselskabet OK er med til at bekræfte tendensen. I undersøgelsen svarer seks procent, at de ’aldrig’ benytter tågelygter, når der er dårlig sigtbarhed, mens 27 procent svarer, at de ’sjældent’ benytter dem. Groft sagt; næsten hver tredje bilist glemmer mere eller mindre tågelygten.
Jesper Hemmingsen og Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man bruger 10 minutter på at få helt styr på lygterne hjemme i indkørslen.
”Sæt dig ind i bilen, vælg de forskellige lygteindstillinger på skift og gå en tur rundt om bilen. Du kan også finde en butiksrude eller lignende og tjekke, hvad der sker, når du vælger de forskellige indstillinger. Ud over problemet med tågelygterne, kommer nogle ved en fejl også til at sætte den på parkeringslys eller positionslys. Det tager ikke lang tid at få styr på lygterne, men det har stor betydning,” siger han.
Tågelygten på bagenden af din bil er obligatorisk, mens tågelygter foran er et lidt nyere tiltag, der fx kan høre under ekstra udstyr, når du køber bil. Det er ikke et lovkrav at tænde hverken de forreste tågelygter eller den bagerste, obligatoriske lygte ved lav sigtbarhed, men det er en rigtig god idé.
De bagerste tågelygter giver et kraftigt rødt lys, så bagfrakommende kan se dig i god tid, og tågelygterne foran gør, at du bedre kan se, hvad der sker foran dig, fordi du undgår, at vanddråberne i tågen reflekterer lyset fra forlygterne tilbage i dine øjne.
Tåge er især et dominerende vejrfænomen om efteråret, men forekommer også i vinterhalvåret i Danmark, ligesom heftige regn- og snebyger gør. Det er her, tågelygten kommer ind i billedet, for i virkeligheden skal man mere tænke på tågelygten som en ’lav-sigtbarheds-lygte’. En tommelfingerregel er, at hvis sigtbarheden kun rækker til næste markeringspæl på vejen, det vil sige 100 meter og derunder, så bliver tågen kategoriseret som tæt, og så bør du tænde tågelygterne.
Lige så snart sigtbarheden ikke længere er nedsat, bør du til gengæld slukke igen, da det skarpe lys kan virke blændende for andre bilister. Faktisk kan du få en bøde, hvis du ikke bruger tågelygterne korrekt. Det vil sige, du risikerer ikke en bøde, hvis du glemmer at tænde tågelygterne i tågen, men du kan risikere det, hvis du glemmer at slukke dem eller benytter dem i vejr, hvor det ikke er påkrævet.
Kort fortalt:
Tågeforlygter og tågebaglygter må kun anvendes i tåge, kraftigt regn- eller snevejr.
I lygtetændingstiden, det vil sige i mørke, skal du huske, at bilens lyskontakt skal være drejet til stillingen, som også giver almindeligt nærlys på bilen.
Du bør straks slukke tågelygterne, når du ikke længere kører i vejr med dårlig sigtbarhed
Kilde: Færdselsstyrelsen/OK