Nyt tiltag fra EU er på vej til de danske veje - men allerede nu advares bilisterne

Emil Martesen

11 uger siden

|

05/10/2024
Trafikken
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Allerede nu advares bilisterne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Inden længe vil det ikke længere være nødvendigt at holde hænderne på rattet, når man kører bil.

I hvert fald ikke hvis man får fingrene i den 'rigtige' bil.

Sagen er nemlig den, at den amerikanske bilproducent Ford har fået godkendt deres BlueCruise-teknologi til brug på motorvejene i 15 europæiske lande, herunder Danmark, af EU-Kommissionen.

BlueCruise-systemet, som er tilgængeligt i Fords Mustang Mach-E-modeller, tillader føreren at slippe både rat og pedaler, når de kører på motorvej.

Systemet fungerer på omkring 133.000 kilometer udvalgte europæiske motorveje, som Ford betegner som Blue Zones.

Det oplyser Ford i en pressemeddelelse.

Rynkede bryn

Selvom teknologien bringer en ny form for kørekomfort, understreger både Ford og interesseorganisationer, at ansvaret for kørslen fortsat ligger hos føreren.

Lone Otto, der er områdechef i FDM's tekniske rådgivning, byder teknologien velkommen, men advarer samtidig om en mulig overvurdering af systemets kapaciteter.

Det skriver TV 2.

"Vi taler de facto om betaversioner af automatiserede førersystemer, og vi har endnu ikke reel dokumentation for, at denne type comfortsystemer er med til at nedbringe alvorlige ulykker," siger Lone Otto.

Hun fremhæver, at mange assistentsystemer i moderne biler fungerer godt, men at der stadig er mange situationer, hvor de ikke er robuste nok.

Advarer mod overdreven tillid

FDM modtager årligt flere henvendelser fra medlemmer, der oplever fejl på deres assistentsystemer.

Problemerne spænder fra nødbremser, der aktiveres uden grund, til adaptive fartpiloter og vognbaneassistenter, der ikke fungerer korrekt under visse vejrforhold.

Lone Otto advarer også mod en overdreven tillid til disse systemer, der er kendt som overreliance:

"Ved at man nu tillader hands-off funktioner som Ford BlueCruise, øger vi risikoen for, at føreren fjerner fokus fra selve kørslen, distraheres yderligere og fejlagtigt forveksler denne mulighed med en delvist automatiseret og selvkørende bil," siger hun.

Det er vigtigt at huske, at selvom teknologien gør kørsel mere komfortabel, er det stadig førerens ansvar at være opmærksom og reagere på trafikale situationer.

Mange bilister tror fejlagtigt, at deres biler kan genkende bløde trafikanter som motorcyklister og cyklister, men det er ofte ikke tilfældet.

BlueCruise er nu godkendt til kørsel på motorveje i Belgien, Danmark, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Polen, Portugal, Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.