I går trådte helt nye EU-regler i kraft, da Intelligent Speed Assistance (ISA) et obligatorisk element i alle nye biler i EU og dermed også i Danmark.
De ny regler betyder helt konkret, at bilproducenter skal vælge mellem forskellige systemer, der advarer føreren om overskridelse af hastighedsgrænserne.
Advarselssystemerne kan variere fra lydsignaler og vibrationer til haptiske advarsler via gaspedalen eller en hastighedsbegrænsende funktion.
Men hvordan påvirker det egentlig chaufføren under kørslen?
Det har det svenske bilmagasin Carup undersøgt, og det er ikke uinterresant, hvad de er kommet frem til.
Mange bilproducenter har allerede implementeret systemet i deres nye modeller, men erfaringer viser, at systemerne ofte alarmerer, selv når bilen holder den korrekte hastighed.
Carups Elis Kalmér har testet flere biler med ISA og bemærker, at nogle systemer slår alarm, selv ved minimal overskridelse af hastigheden.
Det efterlod eksperten undrende med spørgsmålet om, hvorvidt det virkelig er løsningen på hastighedsovertrædelser.
Producenter kan vælge mellem flere modeller
Der er flere varianter af ISA-systemer, som bilproducenter kan vælge imellem.
På EU-kommisionens hjemmeside beskrives de således:
Informativ eller rådgivende ISA giver føreren en feedback gennem et visuelt eller lydsignal. Et Speed Alert System er en informativ version af ISA; den er i stand til at informere føreren om aktuelle hastighedsgrænser og hastighedsoverskridelser.
Understøttende eller advarende ISA øger trykket opad på speederpedalen. Det er muligt at tilsidesætte støttesystemet ved at trykke hårdere på speederen.
Indgreb eller obligatorisk ISA forhindrer enhver hastighedsoverskridelse, for eksempel ved at reducere brændstofindsprøjtningen eller ved at kræve et "kick-down" af føreren, hvis han eller hun ønsker at overskride grænsen.
Derudover kan de også vælge en decideret hastighedsbegrænsende funktion.
Hver type har sine egne fordele og ulemper, men fælles for dem alle er, at de kan skabe irritation og distraktion for føreren.
Sådan fungerer de forskellige alarmer
Den akustiske advarsel skal være tydelig for føreren, unik og let genkendelig. Advarslen kan leveres gennem enten et kontinuerligt eller intermitterende lydsignal eller via stemmeinformation.
Advarslen kan variere for at indikere, hvor meget eller hvor længe hastighedsgrænsen er blevet overskredet.
Den flertrins haptiske advarsel skal kunne mærkes af føreren og gives enten direkte eller indirekte via gaspedalen, når både tryk og hastighed overstiger den tilladte grænse.
Advarslen kan enten ske ved at øge modstanden i gaspedalen eller ved at få gaspedalen til at vibrere.
En kilometer i timen kan være nok
I flere af de testede bilmodeller kan det være tilstrækkeligt at køre blot en kilometer i timen over hastighedsgrænsen for at udløse en alarm.
Af den grund oplevede magasinet flere gange, at føreren konstant skal holde øje med speedometeret, hvilket kan være mere farligt end at køre en smule for hurtigt.
Mange speedometre er desuden fejlkalibrerede og viser en højere hastighed end den faktiske.
Systemet er blevet heftigt kritiseret allerede inden introduktionen, så det bliver spændende at følge, hvordan den klarer sig i praksis.