Det er måske de færreste, der bemærker det når de kigger i deres bil - men faktisk gemmer dit køretøj på en interessant detalje.
Bremsepedalen er nemlig altid placeret højere end speederen.
Det skriver sanook.com.
Uanset om bilen er med automatgear eller en manuel gearkasse, så er denne forskel ikke tilfældig, men derimod resultatet af bevidste overvejelser omkring sikkerhed og ergonomi.
Her er årsagen
Sikkerheden er den første og vigtigste grund.
Ved at placere bremsepedalen højere mindsker man risikoen for, at føreren ved en fejl trykker på speederen i stedet for bremsen – især i nødsituationer, hvor der er behov for hurtig og kontant opbremsning.
Havde pedalerne samme højde, ville det øge risikoen for utilsigtet at accelerere, når det i virkeligheden er bremsen, der skal trædes i bund.
Den lille, men vigtige forskel i højden hjælper altså med at undgå potentielt farlige situationer.
Men det stopper ikke her.
En anden grund til designet er ergonomi. Ved at have en højere bremsepedal opnår føreren en mere naturlig fodstilling, når der skal bremses.
Det gør det lettere at udøve den nødvendige kraft på bremsen, uden at det kræver unødvendig anstrengelse.
Speederpedalen er desuden placeret dybere, hvilket giver en mere afslappet fodstilling under længere tids kørsel og dermed øger komforten for føreren.
Endelig spiller fodens position en væsentlig rolle.
Da føreren bruger højre fod til at trykke på både speederen og bremsen, giver det mening at bremsepedalen er placeret højere. Det sikrer, at skiftet fra speeder til bremse sker hurtigt og nemt, og reducerer samtidig risikoen for utilsigtet acceleration, hvis foden skulle glide eller fejle.
Kort sagt er den højere bremsepedal en sikkerhedsforanstaltning designet til at fremme tryg og sikker kørsel.