Elbilerne har fået en høj stjerne hos mange danskere.
Men mange er stadig skeptiske over om batteriet i en elbil kan klare de lange ture sydpå, hvor køer og høj varme sætter systemet under pres.
Nu lader det dog til, at mange elbilsejere kan ånde lettet op.
Sagen er nemlig den, at den kinesiske bilproducent Zeekr har lanceret en nyhed, der kan gøre kål på elbilsejeres bekymringer om batterilevetid og opladning.
Ifølge BBC har Zeekr udviklet et bilbatteri, som ifølge dem selv oplader hurtigere end alle andre, herunder Tesla og BYD, og du vil helt sikkert blive overrasket over, hvor få minutter, der er tale om.
Det skriver B.T.
Forsøg med kø
Elbiler har længe været genstand for debat, og da de eldrevne biler er et relativt nyt fænomen, er der mange spørgsmål, der melder sig.
Ét af de mest stillede spørgsmål er, hvor meget strøm man bruger på at holde i kø.
Den tyske pendant til FDM, ADAC, satte sig for at undersøge sagen via en test, og svaret viste sig at være beroligende.
Testen var simpel. En Tesla Model Y stod i tomgang i 8 timer i bagende varme med aircondition på. Bilen blev udsat for en simuleret hedebølge, hvor temperaturen i rummet nåede op på 35 grader, og forruden blev opvarmet til hele 60 grader.
Målet var at vurdere, hvor meget energi bilen bruger på at holde kabinen kølig, mens den stod stille i en simuleret otte timer lang trafikprop.
Resultaterne viste, at Teslaen brugte mellem 1,3 og 1,5 kWh per time for at holde kabinen behageligt nedkølet til 20 grader.
Samlet set betød det et energiforbrug på 12 kWh over de otte timer, hvilket resulterede i et rækkeviddetab på 64 kilometer.
Det svarer til 8 kilometer rækkeviddetab i timen.
Efter en lang kø kan det dog være, at det er blevet tid til at oplade, og nu vender vi tilbage til, hvor hurtigt det kan lade sig gøre med Zeekrs nye batteri.
Så hurtigt kan det nye batteri oplades
Det revolutionerende batteri kan oplades fra 10 til 80 procent på blot 10 minutter. Det er fire et halvt minut hurtigere end den første generation af Zeekrs egne biler.
Opladningshastigheden er så hurtig, som den er, på grund af ultrahurtige ladestationer. Zeekrs første model med det nye batteri bliver en Zeekr 2025 007 sedan.
Hvis Zeekrs påstande holder vand, kan bilen meget vel gå hen og blive en attraktiv mulighed for forbrugerne, der helt sikkert vil kigge på opladetid som en vigtig parameter, når det kommer til at få fat i en ny bil.
Med den nye teknologi kan bekymringerne om lange køreture i sommervarmen være en saga blot.