Chokerende mange danskere ved ikke hvad de skal, når lysreguleringen viser gult

Henrik Rothenbücher

66 uger siden

|

07/08/2023
Trafikken
Foto: Dagens.dk
Foto: Dagens.dk
Der er overraskende mange danskere, der ikke ved hvad de skal, når lysreguleringen viser gult.

Dagens topnyheder

Hvor det kan være svært at finde danskere, der ikke kender reglerne for rødt og grønt lys i et lyskryds, så forholder det sig næsten helt omvendt, når man spørger danske bilister om reglerne for gult lys. 

For selvom reglerne for kørsel for gult lys er lige så klare som ved grønt og rødt, så er omkring hver anden danske bilist alligevel i tvivl om, hvordan man skal forholde sig i trafikken ved det midterste lys.   

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.  

Her er det kun 54 procent af bilisterne, der ved, at man kun må køre over for gult lys, hvis det kan skabe en farlig situation at bremse op. De resterende mener, at man aldrig må gøre det, eller at det afgørende er at nå ud i krydset, mens det er gult.  

Den store uvidenhed om reglerne kommer bag på Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige. Han peger nemlig på, at lige præcis lyskryds er et af de steder, hvor der sker flest ulykker med både biler og bløde trafikanter.  

“Det er et alt for stort antal bilister, der ikke er klar over så centrale regler, som hvornår man må køre ud i et kryds, og hvornår man skal holde tilbage; især set i lyset af, hvor mange uheld, der årligt sker i lyskryds med både materiel- og personskade til følge,” siger han.   

På trods af den store uvidenhed om reglerne på området, så er der til gengæld en udbredt forståelse for, hvor farligt det kan være, når bilister kører frem mod gult lys.   

I undersøgelsen svarer knap 40 procent af de adspurgte nemlig, at de har oplevet en farlig situation, fordi en anden bilist kørte overfor gult lys, mens fire procent erkender, den er opstået, fordi de selv kørte frem for gult.  

Og de tal er med til at understrege alvoren af det manglende kendskab til reglerne, mener Henrik Sagild.  

“Bilisterne er jo udmærket klar over faren ved de her situationer, men risikerer uforvarende at bidrage til dem med deres manglende kendskab til lovgivningen, og derfor bør den her undersøgelse mane til eftertænksomhed hos de bilister, der har brug for at få genopfrisket deres viden om færdselsreglerne,” siger han.