Rundkørsler.
Vi kender dem alle, men vi kender ikke alle reglerne.
Sådan lyder påstanden i hvert fald fra kørelærer, Per Egekjær, til Sjællandske Nyheder.
Især i de to-sporede rundkørsler har danskerne problemer med reglerne i forhold til, hvordan de skal placere sig, men herunder får du et overblik over reglerne i de forskellige former for rundkørsler.
Regler for alle rundkørsler
Man er forpligtet til at give tegn, når man skal ud af en rundkørsel, hvorfor man også kan risikere en bøde, hvis man ikke gør det.
Skal du ud af første afkørsel, skal du blinke allerede inden, du kører ind i rundkørslen.
Skal du ikke af ved første afkørsel, skal du give tegn så tidligt som muligt, men der må ikke herske nogen tvivl om, hvilken afkørsel du skal ud af.
Når du kører ind i en rundkørsel, har du ubetinget vigepligt, hvilket betyder, at du skal holde tilbage for alt tværgående trafik. Overholder du ikke dette, risikerer du en bøde på 2.000 kroner.
Reglerne for to-sporede rundkørsler
Først og fremmest er det vigtigt at placere sig i den rigtige bane, hvilket er noget danskerne oftest glemmer.
Skal du ud af en anden afkørsel end afkørsel nummer ét, så skal du køre ind i den venstre vognbane, der også er rundkørslens inderste.
Når man igen skal ud af rundkørslen igen, så skal man bevæge sig ud i højre spor, ydersporet, når man er ved den næstsidste afkørsel.
Skal man ud af første afkørsel, skal man forblive i den yderste bane. Det er vigtigt at understrege, at man ved hvert vognbaneskift skal give tegn.