Store laster kræver store transportmidler

webmaster

359 uger siden

|

07/01/2018
Teknologi
Foto: Gert Troelsen
Foto: Gert Troelsen
Det er ikke noget vi tænker over i dagligdage, udover når der pludselig kommer en gigantisk vindmøllevinge rullende på en lastvogn, men der er mange dygtige vognmænd i Danmark, der hver dag står for transport af unikke og til tider gigantiske laster.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En fantastisk udvikling inden for transportmidler

Har du nogensinde set et helt eller halvt hus komme rullende i fuld fart på motorvejen? Det er på mange måde et finurligt syn, der får os til at tænke over, hvor komplicerede vores transportmidler, og teknologien bag, har udviklet sig til at blive bare over det seneste århundrede. Det er nemlig kun lidt over hundrede år siden, at den første bemandede flyvning blev foretaget i en motorflyvemaskine, og siden har teknologien udviklet sig, og de største fly kan i dag have over 250 mennesker med. Selvom det lyder vildt, er det også blot lidt over hundrede år siden, at den første lastbil blev bygget, nemlig i 1896 i Tyskland. Lastbilens forgænger var hestevogne med lad, og i dag har vi lastvogne store og solide nok til både at fragte halve og hele huse.

Når unikke laster skal fragtes

I dag er det begrænset, hvad der ikke kan transporteres i den ene eller anden form for lastbil, og hver evig eneste dag bliver der i hele Danmark – og resten af verden – fragtet store unikke laster. Disse laster kan bestå af forskellige store og tunge materialer, såsom de førnævnte vindmøller og huse, men også maskiner som traktorer, andre landbrugsmaskiner og lignende. For vognmænd, såsom Gert Troelsen A/S er fragt af store laster ingen videnskab men en hverdagsbeskæftigelse, hvor de hver dag står for specialtransport, internationaltransport og kranopgaver, ikke blot i Herning, hvor de er beliggende og i Silkeborg og omegn, men også i resten af Danmark og internationalt.

Transportmidler udover det sædvanlige

Når så store laster og materialer skal fragtes, giver det sig selv, at der skal helt unikke transportmidler af en vis støbning til at kunne rumme vægt og størrelse ved usædvanlige laster. Der findes derfor forskellige typer transportmidler til forskellige typer laster. Når du ser et hus eller en vindmøllevinge komme trillende, er det på de såkaldte ’trækkere’, som kan rumme utrolig lange materialer og en meget tung vægt. Vognmændene, der hver dag transporterer unikke materialer og kæmpe laster, er altså med til at få hverdagen til at fungere glidende over hele verden, selvom det ikke er noget vi tænker over, når vi ser en stor lastbil på motorvejen.