Ny undersøgelse advarer mod sundhedstips på sociale medier: Så lille en andel af dem passer

Nicolai Busekist

36 uger siden

|

14/04/2024
Sundhed
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Du skal ikke tro på alt, hvad du læser eller ser på de sociale medier - og slet ikke på et medie som TikTok. Det viser en ny undersøgelse.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

TikTok og andre sociale medier er blevet et sted, som mange bruger til at finde 'nyttig information'. Det kan blandt andet være information om, hvilke hudplejeprodukter man skal bruge eller om de bedste tricks til at gøre flyveturen mere behagelig.

Dog bør visse sundheds- og ernæringstips tages med et gran salt, viser ny forskning.

En nylig undersøgelse udført af MyFitnessPal i samarbejde med Dublin City University har afsløret, at 57% af brugerne på platformen bruger TikTok som deres primære kilde til information om ernæring..

Den samme undersøgelse har også konkluderet, at kun 2,1% af de informationer, der bliver delt på det sociale medie, faktisk er nøjagtige.

Over 67.000 videoer på det sociale medie blev testet i den nye undersøgelse, hvor mere end 2.000 deltagere også iagttaget.

Nogle af de mest virale sundhedstricks, der er dukket op på TikTok, inkluderer 'naturens Ozempic'. Det er bedre kendt som supplementet Berberin. Desuden er der også mange videoer, der handler om at 'marinere' din light-cola.

MyFitnessPals marketingdirektør, Katie Keil, har givet et indblik i, hvorfor folk tager TikTok-videoerne for gode varer. Hun fortalte blandt andet Delish for nylig, at tendenserne bliver populære, fordi de er 'sensationelle'.

"Jo mere usædvanligt, jo mere spreder det sig," forklarede hun ifølge New York Post.

"Det bedste vi som brugere af sociale medier kan gøre, er at forbedre vores digitale sundhedslitteratur. Og det starter med at følge troværdige eksperter og verificere det, du hører og læser."

Forskningen bemærkede også, at 87% af millennials og Gen Z-brugere fuldt ud stoler på TikTok, når det kommer til information om ernæring og sundhed. 66% afslørede, at de forsøger at implementere mindst én trend fra det sociale medie i deres daglige liv hver anden uge.

Keil har derfor advaret imod at lytte til sociale medier. Desuden har hun også advaret imod at forsøge sig med enhver dille, der 'lover en hurtig løsning', da disse kan være for farlige.

Overskrifter som 'hurtigt vægttab' eller 'tab mavefedt hurtigt' vil skabe 'urealistiske forventninger', lød det også fra hende.

"Vi har set mange slankekure gå viralt for nylig, og de kan forårsage maveproblemer. F.eks. når man indtager store mængder chiafrø med 'intern shower'-trenden," sagde hun.

'Intern shower'-drikken stammer fra idéen om, at man kan behandle sin forstoppelse ved simpelthen at blande to spiseskefulde chiafrø i en kop vand med et skvæt citronsaft for at få tarmene i gang.

Keil advarede om, at nogle slankekure 'begrænser ernæringsindtaget kraftigt ved kun at fokusere på at spise én type mad'.

"At spise en velafbalanceret kost med en variation af mange fødevarer er en bedre tilgang til at opretholde generel sundhed og velvære," udtalte hun.

Hun tilføjede, at seerne skal være forsigtige med det indhold, de ser, da mange videoer er skabt på en 'overforenklet måde eller fremmer tilgange, som passer til alle'.

Derfor er det ikke ensbetydende med, at kendte influencers påstande er gyldige og autentiske, fordi han eller hun har mange følgere på de sociale medier.

"Vær forsigtig," advarede hun og gav også udtryk for, at folk skal verificere de oplysninger, der præsenteres for dem, inden de gør brug af dem.

"At være ansvarlige brugere, når vi scroller, betyder at få en anden mening og sikre, at andre sundheds- og ernæringsprofessionelle har lignende anbefalinger."