Microsoft omorganiserer for at forberede sig på en fremtid med AI

Mikkel

52 uger siden

|

26/11/2023
Det er efterhånden på alles læber og begrebet AI (eller kunstig intelligens) er efterhånden blevet folkeeje.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt denne teknologi har udviklet sig, og ligeledes hvor hurtigt den opnåede en folkelig opmærksomhed og appel. Teknologien bruges nu i hverdagen hos flere børnefamilier og omtales i bedste sendetid på diverse nyhedsflader. 

Implikationerne af AI som teknologi har også vakt stor debat i samfundet. Det er endnu uvist, hvilken effekt det vil have på samfundet, og der har både været positive og kritiske røster. Hvad der er sikkert er dog, at det skaber forandringer som ringe i vandet. Et af disse forandringer ser man nu hos Microsoft, der annoncerer en stor reorganisering af deres teams indenfor både spil og marketing.

Her stopper den tidligere marketingchef Chris Capossela efter 32 år. I stedet ansættes Matt Booty som leder for spil-afdelingen, hvor Sarah Bond ansættes som ansvarlig for Xbox-platformen og hardware. Derudover forfremmes Yusuf Mehdi til executive vice president.

Nye teknologier nødvendiggør en ny struktur

Disse forandringer vidner om et nyt marked, som Microsoft er ved at justere sig til. Yusuf vil arbejde på deres slutbrugeroplevelser og lancere adskillige AI-drevne tjenester.

Microsoft skaber disse forandringer, da de er klare over de store potentialer indenfor spil og AI . Efter det nylige opkøb af eksempelvis Activision Blizzard bliver deres aktiviteter indenfor gaming meget større og nu er tiden inde til at lave lignende indryk indenfor AI for at holde sig relevante på det hastigt forandrende marked.

Microsoft har integreret AI i sit hovedprodukt styresystemet Windows, de mange Office-apps, søgemaskinen Bing og langt flere endnu. Dette sker med henblik på at være førende indenfor den nye teknologi som AI er. Der vil fremover komme nye features i Microsoft med bl.a. mulighed for at generere e-mails, få forslag til omskrevet tekst, analyse af Excel-ark og generation af billeder.

AI er stadig en ung teknologi, hvor det er svært at forudsige retningen. Det er dog tydeligt, at AI vil blive en del af fremtidens teknologier på den ene eller anden måde. Den nye strategi hos Microsoft er dermed en del af en større tendens, hvor de store tech-virksomheder gerne vil være med på vognen, inden toget passerer forbi dem. Dermed vil vi med garanti se flere af disse udviklinger indenfor Microsoft såvel som hos andre selskaber.