Sundhedsstyrelsens reklamer har været tæt på umulige at overse under coronakrisen. De har nemlig været overalt.
I reklamerne er Sundhedsstyrelsen kommet med formaninger og påmindelser om de gældende restriktioner, anbefalinger og krav. Alt sammen har selvfølgelig handlet om at holde smitten nede.
At reklamere i så massivt et omfang, er naturligvis ikke gratis. Tværtimod har det kostet de danske skatteydere dyrt. Det skriver Indblik, som har fået aktindsigt i tallene.
Hidtil beløber de samlede udgifter for Sundhedsstyrelsens coronareklamer sig til 45 millioner kroner. Helt præcist lyder beløbet på 45.129.901,50 kroner.
Tallet dækker over Sundhedsstyrelsens samlede annonceringsudgifter for hele 2020 samt de bogførte udgifter 2021. Disse strækker sig frem til den 14. marts, skriver Indblik.
I den aktindsigt, som mediet har fået, fremgår det også, hvad de mange millioner er blevet brugt på i løbet af ovenstående periode.
Det førnævnte beløb på mere end 45 mio. kr. er blevet brugt til at betale diverse medie- og reklamebureauer. Det er dog ikke alt, hvad Sundhedsstyrelsen har brugt penge på i denne periode.
Der er nemlig også blevet brugt et millionbeløb på annoncering på de sociale medier, herunder både Facebook og Twitter. I alt er der blevet brugt 1.616.793,50 kr. på at annoncere på hhv. Facebook og Twitter. Denne udgift skal selvfølgelig tillægges førnævnte omkostninger.