Nyt forslag: Desto mere du flyver, desto mere skal du betale - Se hvad det kommer til at koste

Henrik Rothenbücher

301 uger siden

|

13/02/2019
Enhedslisten har præsenteret en ny klimaplan, hvor de kommer med forslag til, hvordan vi kan hjælpe miljøet. Et af de forslag bygger blandt andet på, at vi skal betale mere for at flyve, så vi kommer til at flyve mindre.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der er ingen tvivl om, at vi skal tænke på vores miljø, især hvis vi gerne vil efterlade en planet der er værd at leve på til de kommende generationer. Et af de partier der går meget op i miljøet, er Enhedslisten, og de er kommet med en række nye forslag til, hvordan man kan hjælpe miljøet på vej.

Det skal blandt andet ske, ved at de får folk til at flyve mindre, og det kan jo gøres ved at indføre en såkaldt flyskat. Partiet vil således indføre, at man som passager skal betale mere, når man flyver, og det bliver dyre for hver gang, du sætter dig op i en flyvemaskine.

Priserne afhænger både af, hvor langt du skal, og om hvorvidt du skal ud af landet eller ej.

Indenrigs:

Første gang du vælger at rejse med et indenrigsfly, skal du eksempelvis betale 50 kroner i en flyskat, og næste gang du sætter dig op i et indenrigsfly, vil du så eksempelvis skulle betale 70 kroner, og sådan vil priserne stige for hver gang, indtil du har fløjet fem gange, hvor den vil ligge på det samme leje resten af året.

”Vi bliver nødt til at få nedbragt antallet af flyrejser, hvis vi vil kunne se kommende generationer i øjnene. Vi vil bare sørge for, at det bliver fordelt socialt fair,” lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper til TV2.

Det overstående eksempel er for folk, der flyver på økonomiklassen, men vælger man eksempelvis at flyve business class, så kan man forvente at skulle af med 65 kroner fra første flyvning, og så lander den på 250 kroner efter fem flyvninger, som så vil være det faste beløb for hver flyvning resten af året.

Europa:

Skal du derimod ud af landet, så stiger priserne allerede en hel del. Her vil den første flyvning allerede koste 150 kroner mere, mens du på den 5. flyvning skal betale en flyskat på 400 kroner, hvis du rejser på økonomiklasse. Rejser du i stedet på business eller 1. klasse, så koster det 195 kroner fra første flyvning, og 520 kroner fra din 5. flyvning.

Udenfor Europa:

Dyrest bliver det dog, hvis du vælger at rejse udenfor Europa. Her starter flyskatten for en økonomibillet på 250 kroner, og du ender i 800 kroner, hvis du flyver mindst fem gange ud af Europa i løbet af året.

Har du brug for at sidde lidt mere behageligt på din tur, så koster en Business eller 1. klasse-billet 325 kroner i flyskat på din første flyvning, mens du skal af med hele 1.040 kroner, når du rammer din 5. flyvning.

Hvis man skal sætte de ting i perspektiv, så kan du efterhånden hos nogle selskaber flyve til USA eller Asien for 1.000 kroner, og dermed vil din pris altså blive fordoblet.

Det giver slet ikke nogen mening

Det er dog ikke alle, der er fan af Enhedslistens forslag. Blandt andet er Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance modstander af det, og han mener i hvert fald slet ikke, at det giver mening, at man skal betale to forskellige skatter, når man forurener ligeså meget som rejsende på økonomiklassen, som hvis man rejser på business eller 1-klasse.

”Det giver slet ikke nogen mening, at man skal betale forskellige skatter efter økonomiklasse. Det forurener jo lige meget”, lyder det fra Joachim B. Olsen, der heller ikke tror, at flyskatten vil få danskerne til at flyve mindre.

”Det er fuldstændig utopisk at tro, at vi kommer til at flyve mindre. Det handler om at udvikle nye teknologier, og beskatningen skal fremme den dagsorden. Det gør det her forslag ikke,” fortæller han til TV2.dk

Forslaget fra Enhedslisten er kommet frem i forbindelse med partiets klimaplan, der præsenteres i dag.