Enigt EU: Snart er det slut med at køre for stærkt

Henrik Rothenbücher

299 uger siden

|

27/03/2019
Politik
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
I en pressemeddelelse fra EU-kommissionen fortæller de, hvordan de er blevet enig og regler og krav til nye biler. Det vil blandt andet være sådan, at bilen automatisk vil stoppe med at accelerere, når den har nået den maksimale hastighed på vejen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Forstil dig, at du kommer kørende på motorvejen. Du har netop placeret dig i overhalingssporet for at køre forbi vedkommende i det inderste spor, som ligger og kører 120 km/t. Du trykker speederen i bund, for at komme hurtigt forbi, og derefter trække ind igen.

Mens du ligger i overhalingssporet, kan du se hvordan din bil fint accelerere op på 130 km/t, men derfra så gider den ikke køre hurtigere. Det kan blive fremtiden om blot tre år, da EU-kommissionen er enige om nye spilleregler i trafikken.

Om tre år vil de nemlig have, at alle nye biler skal kunne bremse selv, hvis en anden bil eller fodgænger pludselig bevæger sig ud foran. Derudover vil de have, at bilen skal kunne holde sig indenfor vejbanen uden hjælp fra føreren.

Den største ændring er dog umiddelbart, at de vil have bilen til at stoppe sin acceleration, når hastighedsgrænsen er nået. Det er altså lige meget, om du ønsker at køre 140 km/t eller 150 km/t. Hvis grænsen er 130 km/t, så er det det, som bilen maksimum vil køre.

EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og Det Europæiske Råd er alle nået til enighed i indholdet om den nye aftale, den mangler blot at blive endeligt godkendt.

Gør det for at redde liv

Foruden de nye krav og regler til nye biler, så vil der også komme en ordentlig overhaling på både busser og lastbiler. De skal ændres fuldstændigt, blandt andet så de får en langt bedre overblik, og dermed kan undgå højresvingsulykker.

I pressemeddelelsen fra EU-kommissionen fortæller de, at der i 2016 blev dræbt 25.643 mennesker i trafikken i EU i 2016. Endnu flere blev alvorligt kvæstet.

Det tal forventer de vil falde drastisk, når de nye krav til bilerne træder i kraft. Det er nemlig primært menneskelige fejl, som er årsag til ulykkerne i trafikken, og ved at gøre bilerne klogere, vil det altså kunne forebygge en masse ulykker.

Hvad mener du om de nye tiltag fra EU-kommissionen?