Web-tv: 23 millioner foretrækker at handle i Københavns Lufthavn

Elo Christoffersen

11 år siden

|

12/11/2013

Dagens topnyheder

Når man tænker København og shopping, tænker de fleste på Strøget. Men 23 millioner mennesker tænker årligt på noget helt andet, skriver Make Sense.

Københavns lufthavn har igennem de seneste par år udvidet shoppingmulighederne i lufthavnen og lagt en strategi for shoppingmulighederne i lufthavnen, der  der har betydet at lufthavnens butikker ikke er mærket af forbrugernes manglende købelyst – butikkerne oplever vækst i modsætning til andre steder i landet.

- Det er jo praktisk at købe det her, så man får købt de rigtige ting til rejsen, siger Henrik Igeby, fra Barsebäck, der shopper til rejsen når han er I lufthavnen. Og det samme gør Maria Holm, fra København.

- Jeg handler ind I lufthavnen for at spare procenter på varemærkerne. Jeg går især efter parfume, siger hun.

Bliv ven med Dagens København - Altid gratis nyheder

Københavns Lufthavn er lykkedes med en langsigtet strategi om at blive et af Nordeuropas attraktive shoppingsteder. Og det har tiltrukket store mærker.

Først i Norden

- Det gør vi ved at sikre, at nye butikker i norden er først her i lufthavnen, og at lanceringer af nye produkter også sker først i lufthavnen, så vores passagerer ved, at de kan finde nogle spændende oplevelser og produkter her. Og så arbejder vi målrettet på altid at give passagererne den særlige service og det nøje sammensatte udvalg af butikker, siger Carsten Nørland, salgs- og marketingdirektør, Københavns Lufthavn.

Seneste skud på stammen af store brands, der satser på Københavns Lufthavn og shoppingpotentialet i de mere end 23 millioner kunder, der årligt passerer igennem lufthavnen er elektronikmærket Samsung.

- Vi syntes det er attraktivt at komme ud i lufthavnen, ikke kun for at åbne en traditionel butik, men for at være et sted for inspiration og oplevelser overfor de mange millioner rejsende, der tager indtryk og inspirationen med sig hjem, siger Claus Holm, landechef, Samsung.

Tre årsager til succes

Detailhandelseksperten Dorte Wimmer er ikke overrasket over, at lufthavnen med 23 millioner rejsende årligt kan tiltrække ikke bare kunder, men også de handlende.

- Der er tre årsager til, at man har opnået succes med shopping her i lufthavnen. Den første er, at man har trafikken til butikkerne, som ellers er en udfordring for detailhandlen. Dernæst ved vi, at langt de fleste købsbeslutninger tages med følelserne. Og når man er her ude er pungen åben, man er i en helt anden stemning. Endelig har man masser af tid i lufthavnen. Man skal ikke tænke over at skulle hente børn eller handle ind. Tiden er ens egen.

Husk billetten

Samsung i dette tilfælde er i første omgang til stede i seks måneder, som en ”pop up” store, men overvejer muligheden for at være til stede på fast basis.

- Vi har fået en god mulighed for at teste vores koncept i et kortere tidsrum og få nogle værdifulde erfaringer fra passagerne, og det kan sagtens gå hen og betyde, at vi bliver i længere tid, fortæller landechef for Samsung, Claus Holm.

Hvis man nu sidder og overvejer at tage på shoppingtur i lufthavnen er der bare et lille men. Man skal altså lige huske at købe en flybillet inden man kan kaste sig ud i shopping i lufthavnen.

Se videoen nedenunder...