Volkswagen Danmark vil gerne fremlægge deres salgs- og markedsføringsmateriale vedrørende de biler, som er berørt af VW-skandalen.
Det fortæller Volkswagen Danmark, efter at Forbrugerrådet Tænks direktør, Lars Pram, mandag sagde, at Volkswagen Danmark på et møde mellem parterne ikke svarede på et spørgsmål vedrørende brug af materiale i forbindelse med markedsføring af de pågældende biler.
Det er en udlægning af mandagens møde, som Volkswagen Danmark ikke kan genkende.
- Vi oplyste tydeligt Lars Pram om, at vi har overholdt gældende lovgivning i vores markedsføring.
- Samtidigt bad vi Lars Pram konkret fortælle, hvilket marketingmateriale han ønskede at se, hvilket han desværre ikke kunne uddybe, siger Søs Ilum, pressechef i VW Danmark, i en mail til Ritzau.
- Forbrugerrådet Tænk er naturligvis velkommen til at kigge på alt vores markedsføringsmateriale. Da de pågældende motorer ligger i en lang række modeller fra fire forskellige mærker, er det dog et meget omfattende materiale, hvorfor vi bad Pram konkretisere sit spørgsmål.
Ifølge Lars Pram sagde Volkswagens direktør i Danmark, Ulrik Schönemann, på mødet, at han kun kunne svare på ét af de fire spørgsmål, som Tænk havde stillet, nemlig hvor mange biler og hvilke modeller der er berørt af skandalen.
Derimod kunne Lars Pram ikke få et tilfredsstillende svar på, hvordan de skandaleramte biler er blevet markedsført.
- Kernen i denne sag er stadig, om der er nogle forbrugere, som er blevet vildledt til at købe en bil, de forventede var grønnere og mere miljøvenlig, end den reelt er, sagde Lars Pram, efter mandagens møde.
Lars Pram er onsdag glad for udsigten til, at Volkswagen vil lægge deres markedsføringsmateriale på bordet.
- Det er det, vi har efterspurgt hele tiden. Så kan vi kigge i det, men det kan journalister og forbrugere også gøre.
- Det, der er vigtigt, det er, at de offentliggør alt materiale. Annoncer, manuskripter til sælgere, faktablade i forretningerne og så videre, siger Lars Pram.
Volkswagen Danmark har tidligere meldt ud, at de anslår, at 91.000 biler i Danmark er ramt af VW-skandalen, hvor biler er blevet udstyret med software, som viser lavere udledning af NOx-gasser under test.
Ritzau har i flere dage forgæves forsøgt at få et interview med VW Danmarks direktør, Ulrik Schönemann.
/ritzau/