Vred lærer sætter kritikere på plads: Derfor skal I sætte pris på os

Lotte Sørensen

|

30/06/2014

Dagens topnyheder

Amerikanske Taylor Mali arbejdede i ni år som lærer, inden han blev digter og foredragsholder. Og han er mere end almindelig træt af at høre på folks fordomme om dovne lærere.

Denne fremførelse af digtet "Hvad lærere skaber" er fra 2006, men går i disse dage sin sejrsgang på nettet - måske fordi at lærere i USA såvel som Danmark føler sig presset af reformer, strengere krav og fordomme om, at de har verdens nemmeste job.

Læs også: Dette vil dit barns lærere gerne sige til dig - de må bare ikke

I digtet fortæller Taylor Mali om et middagsselskab, hvor en mand nedgør lærere.

- Hvad kan børn dog lære af én, der besluttede, at hans bedste mulighed i livet var at blive lærer? lyder det.

Taylor Mali forsøger at undgå konfrontationen, men bliver alligevel spurgt til sidst:

- Du er en lærer, Taylor. Vær nu ærlig. Hvad skaber du?

Det spørgsmål udløser en sand talestrøm, der én gang for alle sætter kritikere på plads.

Læs også: Lærere: Eleverne bliver skolereformens tabere

- Jeg skaber børn, der arbejder hårdere, end de selv troede, de kunne. Jeg kan få et firtal til at føles som en æresmedalje Jeg kan få et tital til at føles som en lussing: "Hvor vover du at spilde min tid med mindre end dit allerbedste?" siger Taylor Mali, der nu har talt sig varm.

- Jeg får forældre til at se deres børn, for hvem de er, og hvem de kan blive. Vil du vide, hvad jeg skaber?! Jeg skaber børn, der undrer sig. Børn der stiller spørgsmål. Der kritiserer. Der siger undskyld og mener det, lyder det.

Taylor Mali afslutter med at give kritkere fingeren.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Se ham slå fast, at lærere gør en forskel i videoen her: