Volkswagens 1,4-liters TSI-motor med aktiv cylinderfrakobling (ACT) er kåret som ”Bedste ny motor 2013” ved den årlige ”Engine of the Year Award”-kåring. Titlen går til den motor, der har budt på den bedste og mest epokegørende udvikling blandt motorer de seneste 12 måneder.
Hidtil har aktiv cylinder frakobling været forbeholdt otte- og tolv-cylindrede motorer, og Volkswagen er verdens første mærke til at introducere denne teknik på en masseproduceret fire-cylindret motor.
Den 1,4-liters TSI-motor med aktiv cylinder frakobling (ACT) kan i kortere tid skifte fra fire til to cylindre, når bilen kører med en jævn hastighed og motoren snurrer med mellem 1.250 og 4.000 o/min, hvilket reducerer forbruget med op til 0,5 liter per 100 kilometer. Selv når motoren kører på to cylindre, er den lige så vibrationssvag og tyst, som når den kører på alle fire cylindre.
Skiftet mellem to og fire cylindre sker på mellem 13 og 36 millisekunder og den nødvendige ændring i tænding og gasspjæld er optimeret således, at du ikke mærker nogen ændring i motorens karakter.
Tilsammen vejer alle komponenterne i cylinder-frakoblings-systemet (ACT) kun 3 kilo og sammen med andre tiltag, så som lavere intern friktion og optimeret styring af køling, er forbruget sænket med op til 15 procent i forhold til forrige generation af 1,4-liters TSI-motoren.
1,4-TSI-ACT-motoren blev først introduceret i Polo BlueGT, og her giver den 140 hk/250 Nm stærke motor præstationer i GTI-klassen og alligevel er den i stand til at køre op til 21,7 km/l ved blandet kørsel. Samme motor findes også i Golf 7, der med denne motor under hjelmen er i stand til at køre op til 21,3 km/l.
”Engine of the Year Award” kåres af 87 fagjournalister fra hele verden, og det var 15. gang, at kåringen blev afholdt. Volkswagens konstante udvikling og optimering af 1,4-TSI-motoren har betydet, at den igennem årene har høstet hele 13 priser i ”Engine of the Year Award”.