Simple konflikter på eksempelvis legepladsen, bliver løst helt forkert af voksne, og får den modsatte effekt end den ønskede.
Sådan lyder det fra forfatter Anette Prehn i sin nye bog 'Hjernesmarte børn', hvor hun sætter fokus naturlige strukturer i børns hjerner, der ikke altid fungerer på den måde, som mange forældre tror.
Hun er af den opfattelse, at mange af de diagnoser, som børn får i dag, som eksempelvis adhd, faktisk bunder i de voksnes adfærd og kommunikation.
Læs også: 10 stærke fødselsbilleder, som viser hvad det vil sige at blive mor
- Når man ser et barn gå helt op i en spids, er der mange, som sikkert tænker, at barnet har det vanskeligt, eller at det måske tangerer til en diagnose. Men mit lidt provokerende budskab er, at mange af de situationer, hvor børn kører op i det røde felt, er skabt af voksne, siger hun til Søndagsavisen.
En del af forklaringen skal findes i det sprog, som mange voksne bruger, de såkaldte negationer. De fleste fokuserer på, hvad børnene ikke skal gøre, når de irettesætter dem.
Læs også: Udbredt sygdom forhindrer kvinder i at blive gravide
- Jeg kalder det hjernens viskelæder. Det visker abstrakte udtryk som ‘ikke’, ‘lad nu være med’ og ‘hold op med’ ud. Så det eneste, vi gør, når vi nøjes med at sige, ‘du må ikke slå’ og ‘lad nu være med at drille’, er at minde børnene om det, som de ikke skal gøre, fortæller Anette Prehn til Søndagsavisen.
I stedet kan man bruge det såkaldte hen-imod-sprog, hvor nøgleordene i sætningen sætter fokus på de handlemåder, man gerne vil fremme hos børnene.
- Det er de nøgleord, hjernen bider fast i, forklarer hun til Søndagsavisen.
Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler: