Der var 26 højresvingsulykker med lastbiler i Danmark i 2014, viser en foreløbig opgørelse fra Vejdirektoratet. Det er langt færre end de 42 højresvingsulykker, der var året før.
Men selvom det er en positiv udvikling, kan danske lastbilchauffører stadig gøre mere for at få øje på cyklister og andre sårbare medtrafikanter i forbindelse med højresving.
Det mener brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD.
ITD opfordrer blandt andet danske lastbilchauffører til at fjerne colaflasker, plysterninger og andre unødvendige ting, der kan spærre for udsynet til den øvrige trafik.
- Det afgørende i kampen mod højresvingsulykker er vedvarende information og oplysning målrettet hver enkelt gruppe af trafikanter, siger chefkonsulent hos ITD Jørn-Henrik Carstensen.
- Men samtidig skal vi kigge på alle de muligheder, der er for at reducere risikoen for ulykker. At tjekke spejlindstillingen og rydde op i førerhuset er enkle og konkrete tiltag, der kan bidrage til at reducere dette, siger han.
Ifølge Carstensen kan store mængder pynt i førerhusene være i strid med færdselslovens paragraf tre om, at trafikanter skal være agtpågivende og undgå at udsætte andre for fare.
Hvis udsynet fra førerhuset i en lastbil er begrænset, risikerer chaufføren bøder eller i grove tilfælde en betinget frakendelse af kørekortet.
I 2014 blev en person dræbt i en højresvingsulykke i Danmark, og yderligere 10 personer kom til skade. Året før mistede syv personer livet i en højresvingsulykke, og derudover kom 13 personer til skade.
I juni 2014 indgik regeringen og folketingets øvrige partier - undtagen Enhedslisten - en trafikaftale. I den forbindelse blev der bevilget 7,5 millioner kroner til en informationspakke, der har til formål at mindske risikoen for højresvingsulykker.
/ritzau/