Fremover kan kunderne i SuperBrugsen i Hanstholm ikke nødvendigvis finde de samme varer og tilbud som i SuperBrugsen i Hellerup. I stedet vil butikkernes sortiment og tilbud præges af efterspørgslen blandt de lokale kunder.
Det fortæller Peter Høgsted, der er administrerende direktør i Coop.
- Fordi butikkerne i dag tilhører en kæde, og tilbudsavisen har et tilbud på ketchup på forsiden, så kører alle 300 butikker tilbud på ketchup.
- Der kommer vi til at sige, at vi med big data (oplysninger, red.) om kundens køb, forbrug og efterspørgsel, der kommer vi til at fokusere meget mere på det lokale, siger han.
Fredag fremlagde Coop en ny strategi, der blandt andet indeholder en omrokering i organisationen af butikkerne. De forskellige kæder SuperBrugsen, Kvickly og Dagli'Brugsen skal fremover arbejde "tættere sammen".
Det skal hjælpe med at skabe overskud til at investere i det lokale præg i butikkerne.
- Det er et opgør med kædedannelse. De enkelte butikker vil få et mere lokalt sortiment end bære præg af at have de samme tilbud, fordi de tilhører den samme kæde, siger han.
- Et godt eksempel er kartofler på glas. Det bliver solgt i Kvickly i Sønderborg og steder på Fyn hele året rundt. Fordi her spiser man brunede kartofler hele året rundt.
- I Holte spiser man det kun juleaften. Hvorfor så have seks hylder med kartofler på glas i alle butikker, fordi de tilhører en kæde? Det kommer vi til at bryde ned, forklarer direktøren.
De tre kæder udgør i dag 650 butikker med en samlet omsætning på 35 milliarder kroner. Derudover har Coop discountkæden Fakta samt Irma.
/ritzau/