Urban Outfitters provokerer med blodig trøje

Jens Simonsen

10 år siden

|

15/09/2014

Dagens topnyheder

Det er en del af DNA’et i Urban Outfitters: Det amerikanske tøjfirma skal provokere. Denne gang har de fundet vej til overskrifterne ved at sælge en blodig trøje med teksten “Kent State University,” skriver Huffington Post.

Trøjen er en direkte reference til en tragedie, som ramte Ohio-universitetet i 1970, hvor fire studerende blev dræbt af militæret, da de protesterede mod krigen i Vietnam.

Indtil i morges kunne man købe trøjen for 745 kroner på Urban Outfitters hjemmeside, men nu meddeler de, at den eksklusive trøje er blevet udsolgt. Inden da havde Kent State University dog allerede udsendt en officiel erklæring, hvor de udtrykte deres harme.

Læs også: Tøjkæden Zara i strid modvind over "nazi-trøje" til børn

- Vi tager kraftig afstand fra et selskab, der bruger vores smerte til deres egen reklame og profit. Denne trøje udstråler dårlig dømmekraft og bagatelliserer et tab, der stadig gør ondt i dag, skrev de tidligere i dag.

Det fik Urban Outfitters til tasterne på Twitter, hvor de tweetede en undskyldning.

- Det var aldrig vores intention at hentyde til de tragiske begivenheder, der fandt sted på Kent State i 1970, og vi er meget kede af, at det er blevet opfattet sådan, skrev tøjproducenten i dag.

Firmaet har tidligere skabt røre med deres kollektioner, der blandt andet tæller tøj, der henviser til Holocaust, anoreksi, afhængighed og racestereotyper.