Det er formentlig slut med det traditionelle flade fjernsyn. Står det til producenterne af tv-apparater, skal de danske stuer fremover fyldes med bøjede tv-skærme.
På den store IFA-messe i Berlin, hvor alle væsentlige producenter fremviser de nyeste produkter, er det de bøjede, store fladskærme, som alle satser på.
Hos sydkoreanske Samsung, som for et års tid siden var blandt de første til at bøje skærmen, melder man således om et ret pænt salg, når det gælder de dyreste modeller.
- Jeg vil anslå, at det er 50/50 mellem almindelige fladskærme og de bøjelige, når vi taler om vores highend-modeller, siger Kasper Thomsen fra Samsung Danmark.
Hos konkurrenterne fra LG, der også var hurtigt ude med den bøjede model, melder produktekspert Christian Nilsson også om pæn succes for produktet.
Ud over de bøjede skærme er alverdens tv-fabrikanter også enige om to andre tendenser: Fremtidens tv-apparater skal kunne vise det super højtopløselige UHD-tv, der er godt fire gange så skarpt som almindeligt HD-tv. Og så skal skærmene i øvrigt bare være større og større.
- Vi ser en klar tendens til, at skærmene vokser, siger Laila Kelp Rasmussen, der er direktør for BFE, som er brancheforening for blandt andet producenterne af tv-apparater.
Tal fra hendes medlemmer viser, at mens salget af fladskærme på over 50 tommer for bare få år siden var nærmest ikke eksisterende, så udgør det i dag godt 20 procent af det samlede salg.
Ifølge en af de danskere der har bedst kendskab til branchen, så kan skærmene sagtens blive større endnu.
Flemming Møller Pedersen var igennem flere år designdirektør hos B&O. I foråret skiftede han til et job som leder af innovation hos verdens tredjestørste producent af tv-apparater, kinesiske TLC.
- Jeg tror ikke, at man kan udelukke, at tv på op til 110 tommer kan være almindelige i private hjem om 10 år, siger han
Foreløbigt har han selv været med til at udvikle et 110 tommer stort tv for sin nye arbejdsgiver - bøjet naturligvis.
/ritzau/