De fleste mode- og prisbevidste forbrugere kender til etablerede outlet-centre fra udlandet, hvor brands sælger deres varer fra tidligere sæsoner til attraktive priser. I Danmark har outlet-traditionen ikke for alvor vundet indpas, men det skal der nu laves om på, hvor Copenhagen Designer Outlet (CDO) ved City2 med både danske og internationale brands inden for mode, sport og accessories har slået dørene op.
Brands til mænd, kvinder og børn
Det er anerkendte brands som Nike, Gant, Lacoste, Benedikte Utzon, Mini a Ture, Spinning Jewellery og mange flere, som CDO vil huse i både mono- og multibrand butikker. Alle varer vil være nedsat med minimum 30 procent i det store indendørs center med smukke arkitektoniske rammer.
Ifølge Dorte Wimmer, der arbejder med trends og forbrugeradfærd i Videnshuset Retail Institute Scandinavia, er der et marked for outlets i Danmark, men både forbrugerne og industrien skal først lige lære det:
- Danskerne kender godt outlet-konceptet fra ferier i blandt andet New York, Berlin og Firenze. Jeg er sikker på, at konceptet appellerer til danskerne, og den snusfornuft som mange danskere har, når de handler ind; de vil gerne gøre en god handel, siger Dorte Wimmer, retail ekspert fra Retail Institute Scandinavia.
At danskerne lige skal vænne sig til den nye form for shopping, er for CDO helt naturligt:
- Nu åbner vi i første omgang med 17 lejere repræsenterende mange brands, yderligere 6 lejere er engageret og mange flere er på vej. Vi glæder vi os meget til at se antallet af lejemål vokse i takt med, at de danske forbrugere og brands får øjnene op for, at outlets ikke kun hører til i udlandet, siger Thomas Lüscher, der er direktør i CDO og City2 i Taastrup.