Der er dårligt nyt til Nordeas kunder, efter at Nordea torsdag har oplevet et massivt teknisk sammenbrud. De tekniske problemer betyder, at adskillige danskere først får løn efter bededagsferien, da en lang række overførsler ikke har været mulige at gennemføre.
Omkring 50.000 transaktioner, der dog ikke er lønoverførsler alle sammen, er ikke blevet gennemført på grund af torsdagens tekniske nedbrud, og de pågældende transaktioner vil først blive gennemført på mandag.
Det oplyser Nordeas pressechef, Stephan Ghisler-Solvang, til Ritzau.
- Vi er rigtig flove over det og arbejder på højtryk for at få løst situationen og for at undgå, at noget lignende sker igen, siger Stephan Ghisler-Solvang.
Han kan ikke mindes, at Nordea har haft et teknisk sammenbrud, der har haft lige så store konsekvenser, som torsdagens, hvor et stort antal kunder har måttet kigge langt efter at få udbetalt løn eller gennemført andre overførsler.
- Jeg vil gerne understrege, at hvis der er nogen kunder, der lider økonomiske tab på grund af det her, så dækker Nordea omkostningerne, siger Stephan Ghisler-Solvang.
Problemerne begyndte fra morgenstunden torsdag, hvor mange danskere forgæves måtte kigge efter deres løn på bankkontoen - hvis de da overhovedet kunne logge på.
Torsdag eftermiddag er der kommet styr på de tekniske problemer hos Nordea, men det betyder ikke nødvendigvis, at man vil opleve, at systemerne kører upåklageligt, oplyser Stephan Ghisler-Solvang.
- På grund af problemerne, så kører vores systemer langsomt, og det har kunderne også oplevet i løbet af dagen. Det er simpelthen fordi, at der er så mange, der lige nu er inde at tjekke deres konto. Og det kan vi jo godt forstå, siger han og tilføjer:
- Situationen er uacceptabel over for vores kunder, og nu er næste skridt at finde ud af, hvad årsagen til det her er, så vi kan forhindre, at det sker i fremtiden.
/ritzau/