Lavprisselskabet Norwegian har haft sin del af problemerne med Boeings Dreamlinere - men nordmændene tror stadig på flyet og har nu leaset to til, der vil blive leveret i første kvartal 2016.
Flyene er den nye model 787-9 Dreamliner, som er noget større end den, Norwegian i dag bruger på sine langdistanceruter.
Aftalen er lavet med MG Aviation Limited om at lease de to langdistancefly. Norwegian har allerede tre fly af typen 787-8 Dreamliner i flåden og yderligere fem i bestilling.
Med den nye aftale kommer lavprisselskabet foreløbig op på en flåde af 10 langdistancefly, hvoraf fire leveres i 2014, et i 2015 og to i 2016.
- For at kunne drive en konkurrencedygtig langdistanceoperation er vi helt afhængige af endnu flere nye, omkostningseffektive fly, siger Norwegian-direktør Bjørn Kjos til aftalen.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi nu har sikret os de to første fly af den nye model 787-9 Dreamliner. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde og lavt brændstofforbrug, siger direktøren.
Den nye og større Dreamliner har plads til flere passagerer. Boeing har allerede foretaget en række testflyvninger, og flytypen skal efter planen sættes i kommerciel trafik i løbet af 2014.
Ud over at være større er brændstofforbruget otte procent lavere per sæde end hos den tidligere model.
Men for Boeing har Dreamliner-modellen været lidt af et problembarn. 7. januar begyndte et helt nyt Dreamliner-fly at brænde i lufthavnen i Boston.
Mindre end 10 dage efter fik alle Dreamlinere startforbud i USA og Japan, efter at et af flyene måtte sikkerhedslande i Japan på grund af røgudvikling om bord.
I juli var den gal i London-lufthavnen Heathrow, hvor det højst sandsynligt var lithiumbatterier, der drev et system til nødsignaler, som satte ild til et Dreamliner-fly.
Og i november kom det frem, at der kunne være problemer med isdannelse i flyets motorer, hvilket kan føre til nødlandinger, oplyser USA's luftfartsmyndighed onsdag.
/ritzau/