Elcyklerne kan klare selv de mest stejle bakker, de får flere til at kvitte bilen, og de er gode for miljøet.
Hos Cyklistforbundet er man meget positiv over for elcyklerne, som vinder stadig mere frem på de danske cykelstier. Omkring ti procent af alle nye cykler er elcykler, og ifølge Vejdirektoratet er det især kvinder og ældre, der kører på elcykel i Danmark.
- Vi tror, elcyklen har en stor fremtid for sig i byer med meget trafik, da man kan komme hurtigere og mere effektivt frem.
- Også i byer med mange bakker, tror vi, elcyklen kan blive populær. Så elcyklen vil vinde endnu mere frem, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.
Ifølge ham vil vi sandsynligvis snart nærme os hollandske tilstande, hvor cirka 40 procent af alle nye cykler er elcykler.
Havarikommission for Vejrtrafikulykker har dog indledt en særlig undersøgelse af sikkerheden for elcykler, da det ikke er helt uden risiko at køre på elcykel frem for en almindelig cykel.
Ifølge Jyllands-Posten viser tal fra Vejdirektoratet, at tre elcyklister i 2014 mistede livet, mens tallet sidste år var steget til otte. Samtidig kom 20 elcyklister alvorligt til skade både i 2014 og 2015.
Spørgsmål: Hvordan sikrer man sig ordentligt sikkerhed ved elcykler?
- Cykelhandlerne har et stort ansvar for, at kunden er klar over, hvad det er for en cykel, de køber. At det er en cykel med større kraft. Og så skal den enkelte cyklist selvfølgelig også være klar over det.
- Og så ligger der også et ansvar hos de andre trafikanter, som skal være bevidste om, at man kører hurtigere på en elcykel.
Men ifølge Klaus Bondam er der stadig ingen tvivl om, at elcyklen er kommet for at blive.
- Elcyklen er en gave til os alle i forhold til en mere forbedret bæredygtig mobilitet i Danmark.
/ritzau/