Prisen på en cheeseburger fra McDonald's har været på en konstant opadgående kurve i de seneste to år, hvilket har resulteret i en prisstigning på hele 50%. Fra at have kostet en tikrone i 20 år, blev prisen sidste år først hævet til 12 kroner, derefter til 13 kroner, og i maj 2023 nåede prisen op på 15 kroner.
Årsagen til denne prisstigning er ifølge McDonald's Danmarks kommunikationschef, Mads Jensen, de markante prisstigninger på hvede og oksekød, som har ramt markedet de seneste år. Han udtaler, at de har anbefalet de danske franchisetagere at hæve priserne på deres produkter, herunder cheeseburgeren, som en konsekvens af disse prisstigninger. Det skriver Finans.dk.
Mads Jensen kan dog ikke afvise, at prisen på en cheeseburger kan stige yderligere i fremtiden. Han kan heller ikke garantere, at prisen vil falde, hvis prisen på oksekød skulle falde igen.
Inflationskrisen har generelt gjort det dyrere at spise på fastfood-restauranter som McDonald's og Burger King. Men det er især priserne på mad bestilt via leveringstjenester som Wolt eller Just Eat, der har oplevet en eksplosiv stigning. Forbrugerrådet Tænk kritiserer denne udvikling og kalder den "forplumret" og "en mærkelig måde at skrue priserne kunstigt op på".
Et eksempel på dette er en mellem Big Mac Menu fra McDonald's, som koster 80 kroner i restauranten, men 103 kroner, hvis den bestilles via Wolt eller Just Eat. Oveni denne pris kommer leveringsgebyret, som typisk ligger mellem 19 og 69 kroner afhængig af bopæl og leveringstjeneste.