Der blev slået på stor tromme, da Netto i 2022 indførte et prisloft på 109 dagligvarer, og budskabet blev råbt ud over det ganske land.
Den hellige udmelding fra Netto har fået et ærgerligt efterspil, hvor Netto har jokket godt og grundigt i spinaten.
Da prisloftet senere gled ud i stilhed, var der langt mindre opmærksomhed. Siden da har dagligvarekæden holdt lav profil omkring, hvordan priserne har udviklet sig, i hvert fald indtil Jyllands-Posten begyndte at grave i sagen.
Det skriver de på deres hjemmeside
Avisens gennemgang viser, at flere varer har fået et solidt nøk opad på prisskiltet. Et grelt eksempel er en pakke fiskefrikadeller, hvor prisen er steget med hele 43 procent siden prisloftet blev fjernet.
Efter afsløringen har Netto nu stillet op til interview for at forklare situationen. Kæden peger blandt andet på de generelle prisstigninger på fødevarer, der har præget markedet de seneste år.
I Netto lyder meldingen, at prisloftet var en midlertidig håndsrækning under en periode med ekstraordinær inflation, men at man siden har måttet tilpasse priserne i takt med udviklingen.
Set i bakspejlet står det klart, at initiativet med prisloftet var en kærkommen hjælp for mange forbrugere i en tid med økonomisk usikkerhed. Men nu, hvor hverdagens realiteter igen styrer markedet, må kunderne atter finde sig i stigende priser, også på basisvarer som fiskefrikadeller.
Det efterlader spørgsmålet, om forbrugernes tillid kan holde til nye prisstigninger, når løfter om prisloft falmer i stilhed.
Hos Netto fastholder man dog, at man fortsat vil arbejde for at tilbyde konkurrencedygtige priser og gøre indkøbet så overkommeligt som muligt for danskerne.