I november 2021 fastsatte Skatterådet satserne for kørselsdag og skattefri kørselsgodtgørelse for 2022. Dette blev gjort med udgangspunkt i en brændstofpris på 12,78 kr. pr. liter. Denne pris harmonerer dog slet ikke med den nuværende brændstofpris, der er betydeligt højere.
Kører du til dagligt i en bil med en brændstoføkonomi på 20 km/l, og du har 50 km til arbejde, vil din udgift til brændstof til og fra arbejde stige være 4.000 kr. højere, end der er brugt som udgangspunkt for skattesatserne.
Dette har resulteret i, at danskerne er begyndt at kræve højere kørselsfradrag. Det samme er i øvrigt gældende for FDM. Derfor er det nu havnet på dagsordenen for Skatterådes næste møde, der vil blive afholdt på tirsdag.
Ender dette møde med, at rådet vedtager nye satser, hvor der er taget udgangspunkt i en gennemsnitlig pris på 16,78 kr. i stedet for 12,78 kr., vil det føre til en stigning i satsen for både befordringsfradrag og for skattefri kørselsgodtgørelse.
Ifølge revisionsselskabet BDO vil dette medføre, at den høje sats for henholdsvis befordringsfradrag og for skattefri kørselsgodtgørelse vil stige med 22 øre pr. km.
Derfor er der tale om en ganske beskeden stigning. Ifølge BDO er der dog en god grund til dette, hvilket er, at det ikke kun er brændstofprisen, der er afgørende for satserne. Der er også taget højde for de udgifter, der er forbundet med både dæk, mekanikerbesøg, vask, forsikring, grøn ejerafgift og værditab.
Udgifterne til brændstof udgør derfor mindre end 20% af den samlede beregning, hvorfor de stigende brændstofpriser ikke flytter særlig meget, skriver BDO.
For de personer, der pendler, betyder højere befordringsfradrag endda kun ganske lidt, eftersom skatteværdien, hvilket er den reelle skattebesparelse, der opnås ved et højere fradrag, for de fleste kun er på omtrent 25%.
BDO skriver, at befordringsfradraget i skrivende stund lyder på 1,98 kr. pr. kilometer for kørsel op til 120 km mellem hjem og arbejde. Der bliver dog ikke givet fradrag for de første 24 kilometer.
For en person, der har 50 km mellem hjem og arbejde, og som kører denne tur 200 gange om året, vil en forhøjelse af kilometersatsen med 22 øre medføre en skattebesparelse på blot 836 kr. Dette skal sammenholdes med, at den faktiske merudgift til brændstof til turen vil være ca. 4 gange højere.